Ik heb een hortensia van 27 jaar oud. De plant heeft altijd prachtig gebloeid. Dit jaar zitten er maar 3 bloemen in. Kan ik de plant nu terugsnoeien?

('huis-tuin-en keuken' soort)
De plant is dit jaar explosief gegroeid en is nu veel te groot voor de plaats waar hij staat. Ik zou hem graag in willen korten. Maar kan dat nu, in juli? En zal de plant volgend jaar dan bloeien? Of kan ik beter wachten tot het najaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (2)

Je kan het beste de oude takken tot vlak boven de grond snoeien en wat jonge takken laten staan. Als je alle takken helemaal tot vlak boven de grond snoeit heb je dit jaar geen bloemen. Het snoeipunt doe je het beste vlak boven een bladoog, bij voorkeur een dubbel bladoog, dus waar er aan twee kanten blaadjes uit lopen. Door ieder jaar oude takken te verwijderen hou je de plant jong.Dit doe je best in het voorjaar,maart is ideaal.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Wat denk jij, zou ik de plant NU kunnen snoeien? Dus in juli? Het is niet de ideale tijd, maar als ik wacht tot volgend voorjaar heb ik volgende zomer zeker ook nog geen bloemen.
Is het te proberen? Of zou je het sterk afraden?
Bedankt alvast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat als je het nu of in het najaar terugsnoeit je volgend jaar ook nog geen bloemen kijgt. Maar je kunt nu wel snoeien als het minder heet is. Dan kunnen er nog wel scheuten groeien voor de winter, maar ook dan krijg je waarschijnlijk nog niet veel bloemen volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel, ik ga het proberen.
Een verouderde hortensia met achterstallige snoei, kan je het best helemaal verjongen. Vooral omdat je aangeeft dat hij dit jaar nauwelijks gebloeid heeft, lijkt mij dit de beste optie.

Deze rigoureuze snoei doe je nooit voor de winter, omdat de afgeknipte takken sterk invriezen tijdens de winterperiode. Als gevolg zullen ze dan afsterven.

Je knipt het liefst eind maart, tenzij er vorst is aangezegd ( dan doe je het iets later) alle takken af tot zo'n 10 cm. boven de grond. Al snel zullen zich dan jonge scheuten vormen maar helaas zal je dat jaar nauwelijks een bloemetje zien. In het jaar daarop zal hij echter weer volop in bloei staan.

Vormsnoei, waarin je langzaam verjongt, zal niet het beste resultaat boeken en het duurt dan erg lang voordat hij weer rijkelijk bloeit.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Wat denk jij, zou ik de plant NU kunnen snoeien? Dus in juli? Het is niet de ideale tijd, maar als ik wacht tot volgend voorjaar heb ik volgende zomer zeker ook nog geen bloemen.
Is het te proberen? Of zou je het sterk afraden?
Bedankt alvast.
amc
7 jaar geleden
Ik zou het afraden omdat hij nu volop groeit en normaliter bloeit en het sap stroomt. Misschien alleen de dode takken zou je weg kunnen halen, waar dus echt geen leven meer inzit.
Wat je wel kunt doen om bloei te stimuleren, is in het najaar, als het blad gevallen is, de wortels doorsteken. op zo'n 40 cm. vanuit het midden van de struik. Steek de spade schuin naar binnen zodat de onderliggende wortels ook meegenomen worden. Als je de wortels zo inkort zal de struik de groei van bloemknoppen versterken. Misschien komen er dan in het voorjaar toch weer enkele bloemknoppen aan en kan je de overige takken waar niets aanzit dan in het voorjaar snoeien en zo elk jaar iets verjongen...maar wel in het voorjaar, dit is echt de beste snoeitijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op zich zou het nu wel kunnen, mits het niet heet is en vooral niet droog. Als je het nu snoeit moet je de plant wel vochtig houden. Voordeel is dat er wel wat scheuten nu al kunnen groeien gedurende de zomer. Het is een sterke plant. Al is die van jou wel heel oud. Je kunt zelfs een stukje met een spade eruit scheppen, snoeien en ergens anders zetten. Zorg ook voor voldoende hortensia mest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reacties!