Op hoeveel graden moet een ketting van een kettingzaag geslepen worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Meestal is dat op 30 graden, let wel op de je de juiste vijldikte hebt, dit staat op de zijkant van de ketting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet dat met een ronde of driehoeksvijl?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ronde vijl, en zorg zoveel mogelijk dat het aantal vijl bewegingen per tand min of meer hetzelfde is, anders loopt de ketting niet mooi door het hout, zet je zaag (aan het blad) vast in een bankschroef om te voorkomen dat hij wegloopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U hebt het beste antwoord gegeven.

Andere antwoorden (3)

45 graden staat vaak op de vijl maar is een hele kunst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vijl plaats je 90 graden tov het zaagblad en 30 graden tov de ketting (als je er van boven op kijkt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De instructies voor het slijpen van een kettingzaag staan op het doosje van de ketting, en kunnen zeer verschillend zijn volgens merk of type zaagwerk. Je kent slijpen of vijlen. Vergeet ook niet de lopers indien nodig af te vijlen. Het is een werkje waarbij enige kennis en routine voor nodig is, occasioneel zou ik de klus aan handelszaak toevertrouwen.