Wanneer moet je beginnen als je zelf Afrikaantjes gaat kweken (en hoe)?

Goed, inmiddels een groot aantal potjes gevonden en nu? Ik ben in het bezit van een heel groot aantal zaadjes voor Afrikaantjes (die bloemetjes dus he).
En nu? Wanneer moet ik ongeveer beginnen met het in de pot zetten van die dingen (eerst binnen gok ik getuige de temperatuur) en wanneer kunnen ze dan naar buiten?
Ik wil ergens in mei een hele berg fleurige bloempjes buiten hebben staan.
(Nee, ik heb geen groene vingers, ik hou niet eens van planten, maar heb me er weer eens in laten luizen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
36K

Het beste antwoord

ongeveer begin april op een rustige plek. na ongeveer een maand a'6 weken uit potten naar een vaste plek.
ze hoeven geen potgrond of pokon te hebben. (mag natuurlijk wel) ze bloeien tot dat het weer begind te vriezen.
het is een makkelijke pland
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vanwege de gevoeligheid voor vorst is het zaaien van Tagetes voor half mei een te groot risico, terwijl ook in oktober de kans op bevriezing snel toeneemt. Aangezien de teeltduur dient minimaal 3 maanden dient te duren (hoewel hierover nog niet volledige duidelijkheid bestaat) voor een goede aaltjesbestrijding ligt de optimale zaaitijd tussen half mei en half juli.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij voldoende vocht kiemt het zaad van Tagetes erg snel en staan de plantjes in enkele dagen boven de grond. Daarna ontwikkelt het gewas zich echter veelal traag. Deze betrekkelijk lange kiemplantfase maakt dat het gewas circa vier weken open is en de grond in de beginfase onvoldoende beschermd is tegen stuiven en ongewenste onkruidgroei. Als stuifbestrijder is Tagetes dan ook ongeschikt. Pas na zes tot acht weken is de grond volledig bedekt. Dit probleem speelt vooral bij een vroege zaai; bij latere zaai (juni/juli) groeit het gewas veelal goed verder. De bloei begint ongeveer acht weken na opkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, voor een leek valt dit niet onder verstaanbaar Nederlands.
Wat er staat is dat de zaadjes lekker snel kiemen (dan zie je al resultaat) maar dat het van dun sprietje tot bossig plantje best wel lang duurt. Als je begin april binnen zaait (2 of 3 zaadjes per potje) dan heb je dus 6 weken later (precies als de nachtvorst over is) plantjes die naar buiten kunnen. als de plantjes meer dan 4 blaadjes hebben, kan je het beste het topje eruit knijpen met je nagel. Dan gaat ie zijtakjes maken. Durf je dit niet goed, dan doe je het lekker bij de helft wel en de helft niet.
vul je potjes met zaai-en stekgrond, en doe per potje meerdere zaadjes, wat er teveel opkomt kan je weer uittrekken.
hou de aarde licht vochtig, maar niet kleddernat, je wil geen champignonkwekerij.
na half mei kunnen de plantjes naar buiten, maar laat ze even wennen.
dat doe je door ze een paar dagen ovefdag buiten te zetten, en ze weer binnen te halen voor de nacht.
met zaaien zou ik nog een paar weken wachten, want als ze te lang binnen moeten staan krijg je pierige exemplaren.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kans is aanwezig dat ik het verschil toch niet zie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom jij er dan ook een bij me kopen?
Als ik U was,gachte C4th,dan zou ik de heer Ed Dijst consulteren,of een zakje zaadjes halen,waar ongetwijfeld een uitgebreide gebruiksaanwijzing op vermeld zal staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
worden we formeel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van U zou ik het niet weten,maar heeft u mij ooit anders meegemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh... Ja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heer is goed bedoeld, maar dat ben ik alleen in het verkeer, niet op g.v.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed,met alle respect,als er iemand een HEER is op GV,dan ben jij het wel,hoe erg en hoe vaak ik het ook met je oneens ben!
Als je geen groene vingers hebt, dan zal je er ook nog niet zo veel van af weten.
Er kan namelijk van alles mis gaan,
Tot ongeveer half mei kan je vorst in de nacht verwachten, wil je dus buiten zaaien en dat is het makkelijkste, dan na half mei.
Je kan ook binnen zaaien, maar in huis is er bijna altijd veel te weinig licht, dan komen de plantjes wel op, maar gaan te veel naar het licht rekken en vallen dan om.
Zaai je te vroeg in huis, dan kunnen de planten nog niet naar buiten van wege de nachtvorst, terwijl ze dat eigenlijk wel zouden moeten, ook dan wordt het niks.
Er zijn in de handel plastic kweekbakjes om planten in te kweken met verwarming er in, ook kan je het bakje op lucht zetten, of de deksel er af halen, een heel leuke en goed werkende oplossing voor de beginners.
Maar in mei een hele berg fleurige bloemen buiten te hebben die je zelf gekweekt hebt, kan je wel vergeten, dan moet je ze bloeiend kopen.
Plant dan nu, kleinbloemige viooltjes (winterhard), dan heb je in mei veel fleurige bloemen.
En o ja, de bloeiende afrikanen die je in mei kan kopen staan nu al te groeien bij de kweker, dus ben je zo en zo al te laat, je moet nog met zaaien beginnen en je hebt geen echte kas om in te kweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vroeg bloemen wilt hebben kun je ze nu al binnen in een bak zaaien, zodra de plantjes 2 à 3 cm zijn kun je ze in potjes doen, zodra er knoppen in komen die al een beetje de kleur krijgen kun je ze buiten zetten, alleen bij vorst even afdekken!
Zo heb je vroeg in het voorjaar al leuke bloemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je veel zaad hebt kun je ook meerdere keren zaaien, zodat je langer bloemen hebt, dus als je de eerste bak in potjes heb gezet, zaai je weer nieuwe in die bak. Natuurlijk niet gelijk buiten zetten als het vriest, zodra lekker weer kun je ze al buiten zetten, alleen even afdekken tijdens vorst met bubbeltjes plastic of oude doek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje. slim idee, als je lekker veel zaadjes hebt zaai je een gedeelte binnen, en gooi je in mei ook flink wat zaadjes zo op de plek waar je ze wilt hebben. En die groeien beter en sneller dan die dingetjes die van binnen komen. Overigens, in september vraag je je af waarom je je druk gemaakt hebt omdat het in mei zo lang duurde voor het stevige plantjes waren, want dan heb je nog steeds bloeiende bossen in de tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en als de bloemetjes zijn uitgebloeid, dan droog je die en heb je weer zaad voor volgend jaar ;-)
Je maakt eeerst een zaaibed.
Een zaaibed is een stuk grond of een bak met teelgrond die je aantrekkelijk maakt voor het zaad om te kiemen. Gewone potgrond van het tuincentrum is ok. geen tuinaarde, potgrond dus. Zaai in de losse grond en dek af met een beetje aarde.
Je laat het zaad kiemen, in een warme omgeving en doe dit door de aarde vochtig te houden. Niet te nat anders verrot het zaad. Als je zaailingen c.a. 4 cm hoog zijn ga je ze uitzetten in potjes. De jonge plantjes hebben dan de ruimte om te groeien.
Als je de planjes groot genoeg vind zet je ze in je tuin. Je kan het uitzetten doen in kleine plastic bloempotjes, die waar je ook de plantjes in het tuincentrum in koopt.
Bij het tuincentrum hebben ze er genoeg die ze weggooien en anders kosten ze je de kop niet. Het is belangrijk dat je een potje neemt wat makkelijk lost. dus van boven breder dan van onderen.