Hoe kan ik mijn zwart geblakerde aluminium soeppan schoonmaken (binnenkant - restant soep is verbrand) en is de pan daarna nog bruikbaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Met wat geluk is het inderdaad alleen maar aangebrand en niet helemaal ingebrand. De pan op het vuur zetten met water, laten koken, vuur uitdraaien en een schep waspoeder er in doen, of een scheut azijn. GEEN soda of vaatwasmiddel in aluminium pannen doen ; daar kunnen ze niet tegen.

Na een nachtje weken moet je het vul er vrij eenvoudig uit kunnen schrobben met een normaal huishoudsponsje (of als het iets vaster zit, een goede Brillo-spons.)
Lukt dat niet, dan is het vuil echt ingebrand en wordt het vrees ik toch tijd voor een nieuwe pan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ En qua schuursponsje gebruik die proppen van Sorbo van roest vrij staal. Die zijn heel prettig. Daar doe ik altijd mijn aluminium frituurpan mee. Geeft ook geen krassen en maakt echt fijn schoon. Vervolgens was ik de spons mee in de vaatwasser. Word hij weer mooi schoon en gaat hij ook lekker lang mee :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Marleen, bedankt. Missie geslaagd! met koud water gevuld, azijn erbij NIET op vuur/niet kokend , gewoon 1 uur koud laten werken en vervolgens met schuursponsje en staalwol (als Brillo) aan de slag! Als NIEUW ( maar dat was deze pan ook bijna , ca. 3 mnd geleden gekocht:) ) Waarom niet verhit / kokend? omdat ik nog een tip kreeg die sprak van koud water... dus eerst koud en vervolgens met kokend water proberen, was mijn plan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top, fijn om te horen !