Hoe verwijder ik "roest " van mijn WC pot?

In een WC pot heb ik dweilwater gegooid en doorgespoeld. Helaas bleef het zand een paar dagen in de toilet. Nu zie ik bruine vlekjes in de toilet. Deze vlekjes lijken op roest.
Voor het verwijderen van deze vlekjes heb ik verschillende schoonmaakmiddelen gebruikt zoals chloor, anti-kalk, alles reiniger, om ze te verwijden, maar niets helpt.
Is het roest wat ik onderaan in de WC pot zie?
Hoe los ik het probleem op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
29.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.agradi.nl/hg-roestverwijderaar-500ml.htm?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=%5BNL%5D%20-%20Productnamen&utm_term=hg%20roestverwijderaar&utm_content=HG
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou het roest zijn? Zat er dan ijzer of ijzerroest in het dweilwater? Zand spoelt op een of andere manier niet makkelijk door in een toiletpot. Het is misschien te zwaar om meegevoerd te worden. Ik heb dit ook eens voorgehad. Ik heb toen het water van het toilet afgesloten en het toilet leeggelaten om het zand er weer uit te scheppen. Probleem opgelost.
Als het echt om roest gaat, kan je best ook de toiletpot eerst leegmaken en daarna met roestverwijderaar aan de slag gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onbewerkt zand is wel degelijk ijzerhoudend en is zelfs meestal ijzeroxide ('roest"). Dus tast de wc-pot aan als je het laat liggen. Verwijderen met licht schuren in combinatie met zuur product (azijn, citroensap). Sommige mensen beweren dat "cola" het wondermiddel hiervoor is (lijkt me onwaarschijnlijk, maar wie weet...).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle dingen die geprobeerd zijn, zijn die in het water gegooid?
Ook als de producten op zich zou werken, wordt de concentratie in het water zo laag dat er weinig van de werking over blijft. Ik denk ook dat het leegmaken wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn wc reinig ik ook weleens met cola. Tip: vul een glazen fles met water, voor het gewicht, en zet die in de pot. Daardoor blijft het overige volume aan water beperkt en doet de werkzame stof beter zijn werk, omdat dat minder wordt verdunt.
svetivlas
8 jaar geleden
Haal een potje zoutzuur 30% van 1 euro bij praxis of gamma. Haal het water uit het toillet door met een dweil te soppen en uit te wringen in een emmer. Laat het zo een paar uurtjes drogen. Giet dan een beetje zoutzuur 1/4 potje
in het toillet. neem nu een lange oude kwast of bokkepoot en beweeg het zoutzuur heen en weer over de roestige opppervlakte.
Zodra het weg is, +/- 3 minuten deksel dicht en doorspoelen.
100 % zeker verdwenen.
Pas wel op want spetterjes op je handen bijten een beetje. Het is een licht zuur, maar zuur is zuur en als je 100 % zeker wil spelen rubber habdschoentjes aan, bril op en luchten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of jouw probleem daarmee opgelost raakt weet ik niet zeker, maar zo kreeg ik al verschillende zeer zwaar aangetaste wc's schoon.
Sluit het water bij de pot af. Schep leeg met een kleine pollepel, gebruik daarna een dweil zoals hierboven uitgelegd tot alle water weg is. Neem daarna cola (toch wel!) en maak dik huishoudpapier of watten aan de meter hiermee nat. Bekleef de wanden van de pot hiermee (dat blijft min of meer vanzelf hangen). Laat inwerken. Voor viezigheid van een andere soort kan je ook warme azijn gebruiken. Ventileer goed en verbrand je handen niet.
Nadien niet doorspoelen maar weggooien.
En last but not least: gebruik wegwerp handschoenen, je bent tenslotte in je toiletpot aan het schoonmaken. Good luck!
Thecis
6 jaar geleden
Te snel getypt:
BIj deze de reactie, hopelijk zonder de spelfouten etc. en met een aanvulling: Zoutzuur is maximaal 38%. Het zoutzuur van de bouwmarkt van 30% is dus ZEER geconcentreerd. "het is een licht zuur". Nee, zoutzuur wordt beschouwd als een sterk zuur. Splitst voor 100%, zoek maar op in BINAS. Vraag aan een willekeurige chemicus, zoutzuur is een (zeer) sterk zuur. Spettertjes bijten een beetje. Ja, totdat het indroogt (want je geeft niet aan dat je met overvloedig water moet spoelen) en dan schiet de zuurgraad nog even verder omlaag met ernstige brandwondjes tot gevolg (zoals ik in de reactie op het antwoord al zei, dit geeft brandblaren). Met 30% zoutzuur moet je gewoon heel goed luchten. Dat is niet optioneel. Het gegeven advies is mijn inziens als chemicus onverantwoord en op het gevaarlijke af. Er wordt geen rekening gehouden met de dampen die vrij komen bij zulke hoge concentraties. Daardoor riskeer je ademwegproblemen (in feite is het effect van het inademen van HCl-gas hetzelfde effect als het inademen van chloorgas / mosterdgas, namelijk dat het vocht in je longen zoutzuur wordt. Gegeven is wel dat de effecten met chloorgas / mosterdgas erger zijn, maar in basis gebeurd hetzelfde. Kijk er dus mee uit!).
Thecis
6 jaar geleden
Vanuit de reactie op het antwoord van @Sletivlas begrijp ik dat het gaat om een 10% zoutzuur oplossing. Ondanks dat dat inderdaad minder gevaarlijk is, blijft zoutzuur een sterk zuur (de beoordeling van sterk of zwak zuur is afhankelijk van de mate van splitsing en niet van de concentratie. Zoutzuur is dus in alle gevallen een sterk zuur).

Antwoorden (9)

Kook water in een waterkoker, gooi dit in de wc samen met wat soda en laat dit een nachtje intrekken! Werkt bij ons altijd prima! Echter kan het ook zijn dat zand 'krassen' heeft achtergelaten, in dit geval krijg je het niet weg

Toegevoegd na 35 seconden:
Spoel trouwens de wc na het intrekken pas door!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer het met puimsteen dat schuurt en krast niet het is te koop bij de drogist
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Puimsteen polijst -en schuurt dus- wel degelijk!
al bleekwater (javel) geprobeerd?
7 jaar geleden
Neem wat handschoenen en een sponsje, flink boenen en het zou weg moeten gaan. Als ik je vraag goed begrijp (correct me if i'm wrong) heb je wellicht "roest" onder water.

Goed nieuws, onder water roest ijzer niet! (Normaal ijzer onder normale omstandigheden) Want er komt geen zuurstof bij.

Met andere woorden moet het vrijwel zeker vuil zijn.

Mocht je niet zeker zijn dan zou het helpen als je een foto plaatst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of het is inderdaad roest en anders is het een bruine soort kalkaanslag.
Ga naar de bouwmarkt en koop een kleine flacon "zoutzuur",een bokkenpoot en een veiligheidsbril. Spoel het toilet door en maak het daarna zover mogelijk leeg door met een doek of stuk dweil water op te nemen en uit te wringen in een emmertje.
Zodra de toiletpot leeg is, zet je je bril op en giet een beetje ( ongeveer een kwart deel van de halve literflacon) in de toiletpot. Neem nu de bokkenpoot en doe daarmee regelmatig het zoutzuur over de bruine aanslag verspreiden.
Als het roest is, is alles binnen de minuut verdwenen en als het die andere aanslag is, duurt het wel een kwartier tot een half uur.
Ventileer de ruimte wel tijdens de behandeling en spoel na gebruik de bokkenpoot overvloedig met water uit. Succes is 100 % verzekerd.
7 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Zoutzuur is maximaal 38%. Meer kan er niet oplossen in water. 30% zoutzuur moet je beschouwen als een ZEER STERK zuur. Waar moet je voor oppassen. Inderdaad voor spetters, MAAR dit spul gaat dampen. De gassen zijn zeer giftig en moet heel goed gelucht worden. Wees hier voorzichtig. Spetters direct afwassen. Het mag dan wellicht een beetje prikken, zodra het indroogt gaat het zeer hard bijten en kan je brandblaren krijgen! Voor een idee, je hebt het over 10 - 12 Molair zoutzuur. Met een pH < 0
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110624091002AA7NyWs
svetivlas
6 jaar geleden
@Thecis. Waar u zich over een vraag van een jaar geleden druk over maakt begrijp ik niet. Bovendien schrijf ik in mijn antwoord ( waar u op reageert) in het geheel niet over een percentage omdat iedereen weet dat bouwmarkt zoutzuur maar een 10 % oplossing is.
Dat ik in een eerdere reactie per abuis 30% schreef is in mijn antwoord, waar u zo heftig op reageert niet ter zake doende, want dan had u moeten reageren op mij reactie en niet op mijn antwoord.
Vraagsteller had een serieus probleem en had vergeefs alles geprobeerd om de aanslag te verwijderen.
Daarom heb ik in mijn antwoord als oplossing gezien het 10% zoutzuur uit de bouwmarkt en dan maar 125 ml.
Ook de door mij genoemde beschermende maatregelen vond ik voldoende
bij deze 10 % oplossing.
Thecis
6 jaar geleden
@Svetivlas
In uw reactie op de vraag zelf heeft u het over 30% zoutzuur wat u bij de bouwmarkt haalt. Dus dat getal komt niet uit de lucht vallen.
De pH van een 10% oplossing is 1. Minder heftig inderdaad, maar dan moet u uw antwoord aanpassen in plaats van mij terecht gaan wijzen. Ik weet niet of de bouwmarkt 10 of 30% koopt, want daar haal ik het nooit vandaan. Ook heeft u het nu voor het eerst over een flacongrootte. Wellicht in de toekomst de informatie juist en accuraat weergeven. Het is wel degelijk terzake dat ik hefig reageer wanneer mensen 30% zoutzuur aanraden. Dit is namelijk een zeer gevaarlijke stof. Zeker niet te onderschatten! Ik heb de ongelukken zien gebeuren met dit soort zuren in mindere concentraties. Ik kan u verzekeren dat dat niet prettig is.
Overigens, als u het nieuws volgt weet u hoe gevaarlijk zuur vanuit de bouwmarkt kan zijn. In Engeland gebeuren daar op het moment voldoende ongelukken mee Uw voorzorgsmaatregelen zijn inderdaad afdoende voor het gebruik van een 10% oplossing. Echter, was deze informatie niet van tevoren bekend en ik ga niet elk antwoord volledig uitpluizen om te kijken of alle getallen kloppen. Dat is de verantwoordelijkheid van de beantwoorder. En waarom maak ik me druk over een vraag van een jaar geleden (zelf heeft u pas na 7 maanden geantwoord). Omdat deze vragen ook een kennisdatabank vormen. Mensen zoeken jaren later nog hierop terug en zien (in dit geval) initieel het advies om met 30% zoutzuur aan de slag te gaan. Dus daarom wijs ik op de gevaren van zulke oplossingen, ook al is de vraag een jaar oud. Ik ga er van uit dat u dit begrijpt. En voor uw informatie, ik heb ook gereageerd op uw reactie. Maar misschien was u dat ontschoten.
Drie tips van Oma:

-Als je je water van je handwas in de wc laat staan +/ een uur blinkt je wc als nooit tevoren.

-Vul een emmer met groene zeep opgelost in water dit is gelijk een natuurlijk ontsmettingsmiddel, doe de wc bril ermee en tegels en wasbakje e.d. Het water waar je mee gepoetst hebt in de pot gooien, toiletborstel er door heen halen en een uurtje laten staan niet meteen doorspoelen, je wc glanst weer

-Als je last heb van kalkaanslag, urinezuur of bruine vlekken in je wc-pot, gooi er dan een liter Cola in en laat dit een nacht staan, je zult van het resultaat versteld staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spoel's avonds voor het slapen gaan de wc door en strooi dan een paar schepjes OXO poeder ( eigen merk van AH) in de pot . 's Morgens doorspoelen en de pot is weer wit.
Geldt ook voor oudere vergelende potten, waar bleekwater niet meer helpt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
roest vlekken krijg je 9 van de 10 keer eruit door cola op te doen. nu gaat dit niet makkelijk bij een wc,. mischien kunt u bij de action een spuitbus wd 40 kopen die erop spuiten en ik verwacht dat u hem daarmee weg krijgt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een vaatwasmachine tablet in het reservoir doen . Ontkalkt en mogelijk ook tegen de vlekjes. Het tablet smelt weg en na elke spoelbeurt het toilet fris en kalkvrij.Anders laten weken met schoonmaakazijn.