Hoe kan ik beste espresso filterhouder schoonmaken?

Een filterhouder van een espresso machine heeft piepkleine gaatjes die verstopt raken door de koffie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
veel reacties gaan over kalk oplossen, maar dit is geen kalk, maar inderdaad koffie die blijft zitten. Ik heb ook met naald gedaan, rotwerk, dus ga de soda maar eens proberen

Antwoorden (5)

Ze kunt de gaatjes doorprikken met een sate prikkertje.
Is wel veel werk.
Je kunt ook je houder een nacht in het soda water leggen dan zijn ze morgen ook grotendeels open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de filterhouder een nacht in een bakje met azijn leggen.

Vervolgens zou ik de espresso machine vullen met water en wederom azijn en de machine op die manier laten doorspoelen. Het doorspoelen moet je doen INCLUSIEF de filters.

Als je het een keer met azijn hebt gedaan, doe je het daarna nog een keer maar dan alleen met water.

Nadien kun je het weer gewoon gebruiken voor koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de filterhouder los is kun je er met de sproeier van de tuinslang/kraan een krachtige straal water op spuiten net zolang tot alle gaatjes open zijn.
12 jaar geleden
ZUIGEN
De stofzuiger in de hoogste zuigstand op de binnenkant zetten. Dan zuig je alle koffie terug uit de zeef.

BLAZEN
Of een luchtspuit aan de buitenkant van het filter zetten. Je blaast dan de koffie terug uit de zeef.
Als je geen compressor hebt kun je een busje lucht-onder-druk bij foto winkels kopen om objectieven en filters mee schoon te blazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn speciale reinigingstabletten en ontkalkingsvloeistof te koop voor espresso apparaten bij koffiewinkels en de Bijenkorf. Regelmatig hiermee schoonmaken en je hebt nergens meer last van. Vooral geen schoonmaakazijn gebruiken want dit tast je apparaat aan.