De vaatwasser maakt niet meer goed schoon, hoe krijg ik voor elkaar dat hij het wel weer doet zoals eerst?

Ik zou graag willen weten welke middelen ik kan gebruiken voor de vaatwasser om de vaatwasser weer optimaal te krijgen! Vuil gaan er niet meer goed af zeep resten blijven erin.. verkort was er niets aan de hand...

Wie heeft er tips?

Toegevoegd na 55 minuten:
(het is een bosch)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

Als eerste zou ik kijken of de filters goed schoon zijn. Die moet je regelmatig afspoelen.

Ten tweede zit er waarschijnlijk een glansspoelmiddelreservoir. Controleer of dat niet leeg is.

Verder zit er een zoutvat in (iets met de dop in de afbeelding). Daar moet zout in (regeneratiezout kan je in de winkel kopen).

Ook zijn er middelen die de binnenkant van de sproeiers ontkalken, zoals calgonit voor de afwasmachine. Ik doe er zelf af en toe een handvol soda bij en laat de machine op de hoogste temperatuur even de binnenkant schoon spoelen. vergeet ook niet om de rubbers af te nemen met een doekje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijgaand een video over het reinigen van de afvoerpomp. Mogelijk heb je een heel ander merk, maar het idee is bij alle merken hetzelfde.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je alles hebt gecontroleerd en het afwasmiddel (blokje) blijft onopgelost ergens in de machine of invoerbakje achter, dan weet je dat het afwasmiddel niet oplost en is dit sowieso de verklaring dat de vaat niet schoon wordt en er zeep achterblijft. Dit wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat de juiste temperatuur niet wordt bereikt.

Je kunt dit ook controleren door halverwege de deur te openen. Dan voel je vanzelf wel of het water warm is.

Als de temperatuur niet wordt bereikt is er iets met de verwarmingselement. Er zal dan waarschijnlijk iemand naar moeten kijken. Als de garantie verlopen is, zijn er soms ook in de buurt klusjesmannen (of vrouwen) die dit uit kunnen voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
filters zijn schoon.
glanspoelmiddel zit vol.
Zout zit erin. calgonit kan ik nog proberen en soda, kijken wat het opleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed filmpje ook daar ga ik naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft alleen nog over:
Temperatuur (hoger)
Duur (langer)
Vulling (niet stapelen) Dat is ook precies wat Sxipo aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn de basishandelingen om te zorgen dat je vaatwasser schoon blijft. Als er etensresten blijven hangen kan je de vaat vooraf even voorspoelen om te kijken wat dat oplevert. Als er zeep achterblijft gebruik je teveel zeep (gebruik je een blokje dan is de dosering goed). Kijk of alle zeep netjes is uitgespoeld. Je hebt vaak knoppen voor halve belading of een kort programma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft over dat de ingestelde temperatuur niet in overeenstemming is met het programma.
Stel u zet het programma op 70 graden celsius en de vaatwasser komt maar tot 30 graden celsius.
(verwarmingsprobleem)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sxiopo: Die mogelijkheid kan natuurlijk ook dat hij niet heet genoeg wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook in mijn antwoord?

Andere antwoorden (2)

Spoel uw vaat eerst af onder de kraan.
Week zonodig voor.
Gebruik een hogere temperatuur en het juiste programma
voor extra vuile vaat. (pannen etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pannen doe ik met de hand.
En je vaat afspoelen, dan kan je net zo goed gewoon gaan afwassen?!.
En de temperatuur gebruik ik de hoogste van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch niet voor niks een vaatwasser?:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een machine doet beter zijn werk als men zelf ook meewerkt.
Als een tafelgenoot het eten niet opeet, dan maakt men ook eerst het bord leeg alvorens het in de vaatwasser te deponeren.
Aangebakken of aangekoekt vuil weekt men ook eerst voor.
Stapje verder, als een kind in de broek heeft gepoept
gooit men ook niet de gevulde broek in de wasautomaat.
En kletsnatte was gooit men ook niet in de droger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sxiopo:Nou het is niet zo dat er allemaal grove etensresten in de vaatwasser gaan.
Onze vaatwasser gaf dezelfde klachten en werd ook niet meer goed warm. Na alles te hebben doorgespoten en schoongemaakt hebben we er toch een monteur naar laten kijken en deze constateerde dat het waterniveau-element (zo heet dat ding geloof ik) niet meer werkte. Er kwam dus te weinig water in de vaatwasser. De oplossing: een nieuw element laten plaatsen en voor 90 euro doet mijn vaatwasser het weer perfect.