Kan je zelfstandig wonen als je geen "klusser" bent en ook liever geen beroep op familie/vrienden doet om mee te helpen klussen?

Hoe regel je dan bijvoorbeeld:
- Een grote zware kast plaatsen of juist verwijderen?
- Vloer leggen of verwijderen?
- Computer/internet aansluiten?
- Schilderwerk?

Aanname: geld is geen beperking.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
paulus811
7 jaar geleden
Als geld geen beperking is, begrijp ik deze vraag echt niet. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat je in dat geval arbeid kunt inhuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als geld een beperking is om iemand in te huren en je wilt geen beroep doen op familie of vrienden zal men de zware kast moeten laten staan, waar die staat. De kast leeghalen, theedoeken onder de pootjes en trekken wil nog wel eens een oplossing zijn.
Vloer- en schilderwerk laten zoals het is.
Internet sluit de maatschappij aan. Bij computer aansluiten goed de handleiding lezen.
Zelf leren klussen aan de hand van boeken zoals Klussen in huis of Het Groot Klussenboek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan diverse situaties bedenken waarom je deze vraag stelt. Dus daarom vind ik het een goede vraag en de reactie van Paulus811 een beetje dom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@carsrac Nou ik niet. Leg jij dan eens een situatie uit?! "Aanname: geld is geen beperking." Dan is er
toch niets meer wat je beperkt?! Voor elke klus huur je iemand in. Alles in de vraag was nog enigszins logisch tot de laatste zin. Daarna heeft paulus811 vol gelijk. De vraag slaat nergens meer op nu. Het enige wat ik kan bedenken is dat vrager en rijk en dom is, wat een bijzonder vreemde combi is. Of dat deze zich vertypt heeft en bedoelde geld is EEN beperking.
Rieneke1
7 jaar geleden
@MrTomaat, waarom is rijk en dom een vreemde combi? Je zal ze een kwartje moeten geven. Mensen erven geld, of winnen de loterij. :) Maar ook ik vind het een aparte vraag als je toch geld plenty hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou ja rijk en zodanig dom dat je niet kan bedenken dat je met "geld geen probleem" niet zou kunnen verzinnen of nog niet ontdekt hebt dat je dan alles voor je kan laten doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de vrager doet een aanname, het zou dus goed kunnen zijn dat de vraag niet van hem is. Wellicht heeft de vrager zich nog niet goed ingebeeld wat het betekent als "geld geen beperking is".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Paulus811, de vraag lijkt vreemd zonder achtergrond kennis. Of iemand de vraag vreemd vindt doet er niet toe. Ik vond de vraag bij de eerste lezing vannacht ook vreemd, tot ik vanmorgen een ietsje creatiever na ging denken.

Misschien kent hij/zij iemand in een dergelijke situatie die geen familie of kennissen of vreemden over de vloer wil om te klussen en vraagt zich af: "hoe doet men het dan? aangenomen dat geld geen rol speelt" Dat laatste weet hij/zij dus niet zeker.
De vragensteller (m/v) wil een antwoord op de vraag zoals hij/zij hem stelt. Het hoe en waarom gaat ons niet aan. Hij/zij vraagt geen waardeoordeel over de vraag en al helemaal niet over hemzelf/haarzelf. Er wordt alleen om een mogelijke oplossing gevraagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"aangenomen dat geld geen rol speelt" Dat laatste weet hij/zij dus niet zeker." Of de vrager het wel of niet zeker weet is niet van belang. We (de vrager en wij als mogelijke antwoordgevers) nemen het aan op zijn verzoek.
En dan is de vraag gewoonweg vreemd. De oplossing is namelijk: geld maakt alles mogelijk. De oplossing zit dus al in de vraag, gek genoeg heeft de vrager dat niet door. Als de aanname nou juist niet werd gedaan, dan had het als mogelijke oplossing aangedragen kunnen worden (Antwoord: Heeft de persoon genoeg geld dan...). PS heb het net aan een 12-jarige laten lezen, die moest er om lachen. Als je geld hebt, huur je toch iemand in?!
paulus811
7 jaar geleden
Bedankt MrTomaat, we zitten hier volledig op één lijn. Als zelfs na meer dan 10 reacties Bolero het niet nodig vindt om extra toelichting te geven, verander ik mijn eerste reactie voor geen millimeter.
Thecis
7 jaar geleden
@paulus811
De vraag staat nog maar 18 uur open. Wellicht is diegene nu even niet in staat om internet op te gaan (want misschien toch bezig met dingen fiksen voor de situatie die geschetst is). Dus wellicht met wat geduld wordt er toch iets gedaan wat de situatie kan verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kennelijk doet deze vraag nogal wat stof opwaaien. Vandaar dat ik graag bij deze extra toelichting geef. "Aanname: geld is geen beperking."
Hiermee bedoel ik: je hebt een goede been, géén oneindig veel geld, maar wel genoeg om klusjes door bedrijven/diensten normaliter te kunnen betalen.
Plus: de mogelijkheid om te sparen, mocht je tegen veel klussen in korte tijd aanlopen.
(OK, dit had ik duidelijker kunnen aangeven in de vraagstelling.) Uit sommige reacties proef ik de stelling dat je alles kan laten regelen als je maar genoeg geld hebt.
De vraag is hoe? Voor velen is dit wellicht triviaal maar voor mij niet.
In mijn omgeving zie ik dat mensen bij een verhuizing of verbouwing sommige klussen door bedrijven laten doen en sommige zelf of met hulp van naasten. Het gaat mij vooral om de laatste categorie klussen. Voordat ik de vraag stelde had ik weinig inzicht in hoeverre er bedrijven/diensten bestaan die zulke klussen tegen betaling willen uitvoeren.
Gewoon omdat ik om mij heen het niet zag gebeuren dat mensen deze klussen laten uitvoeren door een ingehuurd persoon of bedrijf. Overigens ben ik als vraagsteller al meer dan tevreden met de geboden antwoorden. Bedankt daarvoor! In diverse reacties zijn er diensten en websites genoemd waarvan ik het bestaan niet wist, dus hier kan ik zeker wat mee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bolero, precies wat ik dacht, zie mijn laatste reactie onder Jodokus
"Misschien weet vragensteller het bestaan niet van Klusdiensten. Je kan allerlei kluszaken regelen door de Klusdienst te bellen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
You got it, @Joan!!
Toch zo'n simpel weetje.,, Je weet 't of niet.
Vraag me af waarom wij deze vraag , ook nog eens verschillend zo verkeerd lazen? Waar ligt dat nou aan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp wist je niet dat er schildersbedrijven/schilders bestonden? En in plaats van te vragen "Bestaan er ook bedrijven/mensen die ...klus doen?" vraag je je af of zelfstandig wonen in gevaar komt door het naar jouw idee ontbreken van die bedrijven, ongeacht het feit dat iedereen de conclusie kan trekken dat je met geld alles gedaan kan krijgen? Ik blijf het een vreemde vraag vinden. Vraag me nu af of er ook mensen zijn die nog steeds bij hun ouders wonen omdat ze hetzelfde probleem zagen als jij, maar daarnaast ook te bang waren de vraag te stellen.

Antwoorden (5)

Voor de taken die jij op noemt zijn bedrijven die dat voor je willen doen. Dus als jij liever niet je familie of vrienden belast kun je dit tegen betaling laten doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
- Een grote zware kast plaatsen of juist verwijderen? > Verhuisbedrijf
- Vloer leggen of verwijderen? > Ongeveer elke vloerenwinkel
- Computer/internet aansluiten? > ICT Bedrijf, bijvoorbeeld studentaanhuis
- Schilderwerk? > Uiteraard een schildersbedrijf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of een klussenbedrijf voor alles. Wat zij niet kunnen daar hebben ze wel een mannetje voor die wel handig genoeg is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Carsrac, bolero neemt aan dat geld geen beperking is.
Zoals Paulus al zegt: men hoeft geen professor te zijn om te weten dat men (klus)bedrijven het werk kan laten doen. Maar wat is dan een andere oplossing als men zelf niet kan klussen en ook geen hulp wil van familie e.d.
Ivana
7 jaar geleden
Dit is gewoon een antwoord op een goed gestelde vraag. plus.
Natuurlijk kun je zelfstandig wonen als je zelf niets kunt doen.

Schilderwerk lijkt me duidelijk, daarvoor bel je de schilder. Die komt kijken, maakt een offerte en als jij akkoord gaat met de prijs dan maken jullie een afspraak wanneer de schilder het schilderwerk komt doen.

Wil je een nieuwe vloer laten leggen, dan kun je bij veel winkels een vloer uitkiezen die dan door de vakmannen van de vloerenwinkel gelegd wordt.

Voor meubels verplaatsen, computer aansluiten, maar ook ramen zemen, tuinonderhoud, huishoudelijk werk etc. kun je mensen inhuren. Vaak zijn dat kleine zelfstandig ondernemers, o.a. te vinden via marktplaats onder 'diensten'.

Er zijn ook organisaties die bemiddelen in allerlei vormen van dienstverlening, o.a. voor ouderen en chronisch zieken, maar ook jonge gezinnen met 2 werkende ouders. Vaak hebben die mensen een soort abonnement op huishoudelijke hulp 1 keer in de week en kunnen ze via dezelfde organisatie eenvoudig aangeven wanneer ze een keer extra hulp voor specifieke klussen nodig hebben. De vakman, of soms vrijwilliger, wordt dan door de instantie geregeld.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Beter is via de Klusmeester dan via Marktplaats.
De Klusmeester komt door het hele land. Er is altijd wel een Klusmeester in de buurt. Zij staan onder toezicht van de organisatie waarbij zij aangesloten moeten zijn.
http://www.klusmeester.nl/
Als geld geen rol speelt, dan kun een klusser inhuren en deze doet dan alles. Het zal dan niet je vriend worden, maar is gewoon iemand die je in huurt. Je kunt zelfs iemand inhuren die het hele huishouden doet.

Als geld wel een rol speelt, dan kun je naar de gemeente stappen en zeggen dat je zelfstandig wil wonen, maar geen klusser bent en geen geld hebt en geen sociaal netwerk hebt die kunnen helpen bij de klussen. Maar dan moet je wel uitleggen waarom je liever geen beroep doet op familie en vrienden.

Je kunt ook een kant en klaar woning kopen of huren. Dan zijn alle klussen voor rekening van de vorige bewoner of de verhuurder. Dat doet de meeste mensen waar geld geen rol speelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als geld wel een rol speelt, dan kun je naar de gemeente stappen en zeggen dat je zelfstandig wil wonen, maar geen klusser bent en geen geld hebt en geen sociaal netwerk hebt die kunnen helpen bij de klussen. Maar dan moet je wel uitleggen waarom je liever geen beroep doet op familie en vrienden." ????? En dan, dan ga je naar de gemeente en die kijken je meewarig aan, en zeggen "wat hebben wij daar voor boodschap aan"? "Je kunt ook een kant en klaar woning kopen of huren. Dan zijn alle klussen voor rekening van de vorige bewoner of de verhuurder. Dat doet de meeste mensen waar geld geen rol speelt." Ja, natuurlijk. Mensen waarbij geld geen rol speelt nemen genoegen met de inrichting en troep die ander voor ze achterlaat..... Mensen waarbij geld geen rol speelt, trekken een heel huis leeg en laten het door een binnenhuis architect inrichten. Met spullen die ze zelf uit gekozen hebben.
Natuurlijk kun jij als niet klusser en zonder hulp van familie en/of vrienden zelfstandig wonen. Niet iedereen is een klusser, maar daar zijn altijd wel mensen voor te vinden.

Als je op leeftijd bent, en de verhuizing is van je eigen huis naar een verzorgingscentrum is het niet zo'n groot probleem. In dit soort grote huizen is altijd wel iemand een beetje kruising tussen een huismeester en een klusser/iemand aanwezig die ook bij overlijden zorg draagt voor het uitruimen van kamers (en tegen betaling door de familie ook zorg draagt voor het afvoeren van het oude meubilair, al dan niet door een eigen handeltje: in- en verkoop tweede hands meubelilair op te zetten),en bij binnenkomst van een nieuwe bewoner met liefde en tegen betaling (niet goedkoop) de muren behangt, kamerbreed of zeil legt en ook nog wel wil helpen tegen betaling met de verhuizing/het sjouwen. Kortom dit kan geen problemen opleveren, dit wordt ondervangen.

Als je daarentegen jong en soepel bent en niet met een been in dat verzorgingshuis staat...
dan zijn er toch ook genoeg oplossingen!

Behalve de in te huren bedrijfjes, je kunt zelfs RELATIEF goedkope studenten inhuren die voor je verhuizen en eventueel ook nog inpakken , als ik mij niet vergis (voor een leuke prijs!)

Wat dacht je van de zoon van de buren, een scholier die chronisch te kort heeft aan zakbeld en best berid is om tegen wat flapjes zijn handen te laten fladderen,,, jou wil helpen....
De vloerbedekking wordt gelegd door de winkelier, gelijk daarna met buurjongen de meubels neerzetten, geld ook voor de koelkast, alleen de wasmachine kan zwaarder zijn, nou iets meer spierballen gebruiken en ook op zijn plek zetten.

Trouwens als je last van beperkingen hebt, ongeacht je leeftijd , of een maatschappelijk werker (begeleider) hebt, is het nog gemakkelijker, de grote klus waar je zo tegenop ziet kan je gedeeltelijk uit handen worden genomen door de klussendienst die veel bedrijven, ook van Maatschappelijk Werk , hebben.

Natuurlijk kun je ook al heb je geen geldgebrek wel een beetje besparen door wat inkopen te doen bij de kringloopwinkel. Scheelt je echt handen met geld.

Je kunt er in zitten helemaal klaar voor de kerst hoor. Geen probleem! Succes!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het kunnen dat het om iemand gaat die absoluut geen vreemden over de vloer wil hebben.
Geen familie of kennissen om te klussen.
Als geld geen rol speelt, is er waarschijnlijk een reden om vaklieden of klussers ook niet in huis toe te laten. Misschien gaat het om iemand die nog wel zelfstandig woont, maar nog geen spijker krom kan slaan en daar ook geen hulp bij wil, van niemand.
Zou allemaal zo maar kunnen.
Dus vraagt hij/zij zich af: "hoe" klaart zo iemand dat allemaal alleen?"
Een volkomen legale vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan Niet zo begrepen.
Niet begrepen dat er (indirect gezegd) ook geen vreemden binnen mochten/helpen. Ging uit van GEEN familie en vrienden (om wat voor reden ook ... misschien wel om de dood eenvoudige reden dat er GEEN familie noch vrienden zijn?). Ergo wel vreemden, want er is geen gebrek aan geld, maar dan nog bezuinigen door andere mogelijkheden, aangedragen. (Veel mensen zijn niet arm doordat ze zelf op de kleintjes letten.) (Frappant op hoeveel manieren een vraag begrepen kan worden.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vragensteller schrijft: aanname: geld is geen beperking. Misschien is de vraag wel hypothetisch. " Hoe klaart men die klussen als men zelf niet kan klussen en het ook niet aan iemand anders wil vragen".
Hij/zij kan in ieder geval Internetten (thuis of in een Internetcafé), anders was de vraag hier niet terecht gekomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als men het ook niet aan iemand anders wil vragen, wat doet het er dan toe of er geld is?
(VS: aanname: geld is geen beperking). VS: "Kan je zelfstandig wonen als je geen "klusser" bent en ook liever geen beroep op familie/vrienden doet om mee te helpen klussen?" N.B. .....VS schrijft: ...en je ook LIEVER geen beroep op ...etc. Nou, call me crazy, het is dus niet uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus, die toevoeging is misschien gedaan om aan te geven dat gebrek aan financiën waarschijnlijk geen reden is om geen hulp aan vaklieden te vragen.Hierdoor vervallen de antwoorden als: je kunt bij de gemeente hulp vragen via sociale zaken e.d.
Misschien weet vragensteller het bestaan niet van Klusdiensten. Je kan allerlei kluszaken regelen door de Klusdienst te bellen.
Ik ben benieuwd of Bolero nog reageert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat is zo.
Kan ook nog.
Ik ook, misschien even Bo Derek erbij halen:) @Joan, weer een geval van ...we zullen het misschien nooit te weten komen ::))
naast de al genoemde betaalde mogenlijkheden, kun je voor kleine dingen zoals het verplaatsen van 1 kast of het ophangen van een lamp en dergelijke ook in veel gemeentes terecht bij een WZSW (Woonzorg sevice in de wijk).
Dat heeft niet overal deze naam.
Maar dat kun je navragen bij sociale zaken in jouw gemeente.
Een andere optie is "wehelpen".
Daar kun je vrijwilligers vragen om hulp voor vanalles.