Betaal je rioolheffing per woning of per huishouden?

Ik heb een aanslag ontvangen voor de rioolheffing. Op internet staat dat dit wordt gerekend per perceel tot/met 500 m3. Wat betekent dit? Ik woon op nummer 92 en boven mij is nog een woning 92A. We hebben beide een eigen ingang. Begrijp ik het goed dat ik dus de enige ben die deze aanslag ontvangt en we dit bedrag kunnen delen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
6.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In zeer weinig gemeentes is het geregeld dat de beneden woning wel en de boven woning niet een rekening krijgt. Elke aansluiting een rekening is het gemakkelijkste uitvoerbaar en levert het meeste geld op voor de gemeente. En is het rechtvaardigste. Ik hoor het graag als er een gemeente of waterschap is die het anders heeft geregeld en waar de bovenstaande situatie waar de rekening gedeeld kan bestaat. Dus een rekening voor de VvE. Want dan zit de rioolheffing in de bijdrage van de VvE of in de huur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men betaalt de rioolheffing niet per woning, maar per adres. Een woning kan dus meerdere adressen hebben.

Antwoorden (3)

U schrijft: “op internet staat”.
Dan ligt het er maar net aan, wáár dat op internet staat.
Het verschilt namelijk per gemeente, wíe er een aanslag krijgt of krijgen. En ook hoe die berekend wordt.

Het feit dat u het heeft over _kubieke_ meters (m3), laat alvast vermoeden dat uw gemeente de hoogte van de rioolheffing laat afhangen van de (aangenomen of gemeten) hoeveelheid drinkwaterverbruik.
In de meeste gevallen is er sprake van een watermeter per aansluiting, en bijgevolg kun je dan verwachten dat uw bovenbuur zijn eigen aanslag krijgt, gebaseerd op wat er bij hem gemeten (of verondersteld) wordt aan waterverbruik.

“Er zijn verschillende mogelijkheden voor het berekenen van de hoogte van de rioolheffing. Sommige gemeenten heffen bijvoorbeeld een vast bedrag per aansluiting, andere gemeenten berekenen de hoogte naar rato van het drinkwaterverbruik of op basis van de WOZ-waarde van een perceel (als maat voor het dak/terreinoppervlak, die een directe relatie heeft met de kostenverdeling van de regenwaterzorgplicht). De hoogte van de rioolheffing verschilt per gemeente.”
Bron:

“Wie betaalt de rioolheffing?
De rioolheffing wordt voldaan door zakelijk gerechtigden (doorgaans eigenaren) of gebruikers van huizen en (bedrijfs)gebouwen die belangen kunnen hebben bij de zorgplicht. Dit is afhankelijk van wat de gemeente in haar verordening op de rioolheffing vastlegt.
Gemeenten kunnen er voor kiezen beide partijen te laten betalen in een gecombineerde heffing of alleen gebruikers of eigenaren aan te slaan voor de rioolheffing. Daarnaast kan onderscheid gemaakt worden tussen woningen en niet-woningen.”
https://vng.nl/onderwerpenindex/belastingen/rioolheffing/rioolheffing

Toegevoegd na 10 minuten:
Al met al vermoed ik dus dat uw bovenbuur zijn eigen aanslag krijgt (zoals ik al noem aan het eind van mijn tweede alinea).

Toegevoegd na 6 uur:
Blijkens aanvullende informatie uit een andere vraag van VS lijkt er hier sprake te zijn van een onofficieel gesplitst pand met meerdere gedeelde aansluitingen. In dat geval kan het zijn dat de bovenbuurman geen aparte rioolheffing betaalt. Maar zo hoort het niet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Check de postcode
http://www.derbg.nl/algemeen/overzicht-belastingen/rioolheffing-voor-gebruikers-en-eigenaren
Bordensteker
7 jaar geleden
@lukey:
Na lezing van een eerdere vraag van u over gedeelde telefonie, internet, en televisieaansluitingen (http://www.startpagina.nl/v/entertainment-muziek/televisie/vraag/601138/verhuurder-bepalen-tv-kijken ) meen ik nu af te kunnen leiden dat u woont in een (tot nu toe) onofficieel gesplitst pand. Dán zou het goed kunnen zijn dat uw bovenbuurman nog géén eigen watermeter heeft, en dat zijn watertoevoer aftakt van het water dat door uw watermeter het pand binnengekomen is. Dat kunt u zien als u een keer wat langer niet in huis bent en bij thuiskomst de watermeter wél waterverbruik geregistreerd heeft. Of als er midden in de nacht boven de wc wordt doorgetrokken en de watermeter daardoor voor het vullen van het reservoir loopt terwijl u zelf geen waterverbruik heeft op dat moment. In het uiterste geval kunt u bij uzelf de hoofdkraan dichtdraaien: als dan de bovenbuurman (eventueel via de verhuurder) bij u komt vragen hoe het komt dat hij geen waterdruk meer heeft, dan weet u meteen dat hij ‘gratis’ water heeft en vermoedelijk dan ook geen eigen rioolheffingaanslag op grond van zijn waterverbruik. De verhuurder zal dan wel gaan beweren dat het overal in de huren is verdisconteerd, maar zo mag je dus niet met meer huishoudens kosten delen (of zelfs voor elkaar betalen).
Het is sterk afhankelijk hoe de gemeente de rioolheffing heeft geregeld. Als het per eigenaar is, dan is het mogelijk dat VvE de rekening voor de boven en benedenwoning.
Of de eigenaar woont beneden en krijgt de rekening voor beide woningen. Wel staat op heffing een duidelijk adres. Dus voor welk pand of adres de heffing is. Uit de gegevens kan ik niet op maken wat de basis is. Dus of het bedoelt is voor beide huishouden (dus beide aansluitingen) of voor alleen de beneden woning.

Toegevoegd na 8 uur:
Op grond van de twee huisnummers weet de gemeente allang dat het gaat om twee aparte woningen. En als de gemeente het weet dan weet het waterschap het ook. Overigens ik ging er vanuit dat om koopwoningen ging, maar uit de reacties van anderen denk ik nu dat het om huurwoningen gaat. Hierbij is er een eigenaar van de beneden en boven woning. Deze heeft duidelijk niet de heffing gekregen, dus de heffing gaat per aansluiting of per adres. De bovenwoning kan alleen onder de heffing uit als deze geen aansluiting heeft of de aansluiting deelt met de onderburen. Als dit het geval is dan hoort de rekening thuis bij de eigenaar en deze kan het verrekenen via de huur. Het maakt het waterschap niet uit wie de rekening betaald als deze maar betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het wordt berekend per wooneenheid, dus per huishouden. Als in jouw woning 2 wooneenheden (92 en 92A) zijn, dan krijgen die beiden een aanslag. Het is per gemeente verschillend hoe de hoogte van de aanslag wordt berekend, maar bij huurwoningen is het nooit zo dat je dat onderling met je buren moet gaan verrekenen.
Enige uitzondering kan zijn dat jullie woning officieel 1 woning is en alleen informeel door de verhuurder is gesplitst, maar dan zou ook alle post, belastingaanslagen, etc. voor jullie samen op nummer 92 komen.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het aantal personen dat ingeschreven staat op een adres is bepalend voor het tarief dat men betaalt. De gemeente maakt hiervoor gebruik van gegevens uit het bevolkingsregister.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met dank aan Bordensteker @Inekez1, ik ben aan het klunzen, bovenstaande reactie slaat op afvalstoffenheffing.
http://www.derbg.nl/algemeen/overzicht-belastingen/afvalstoffenheffing
Inekez1
7 jaar geleden
En ook dat is niet meer in alle gemeentes zo. Met de invoering van het diftar systeem rekenen sommige gemeentes voor elk huishouden een vast standaardtarief, ongeacht de grootte van het huishouden. Daarbij betaal je dan nog per kilo afval of per keer dat de kliko wordt geleegd. En dat is bij een groter huishouden meestal wel meer dan bij een 1 persoonshuishouden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat de vraag niet over afvalstoffenheffing ging heb ik geen verdere uitleg gegeven bij de bron afvalstoffenheffing. Het is de bedoeling dat het afval helemaal niet meer periodiek wordt opgehaald als het diftarsysteem is ingevoerd. Dan moet men het zelf wegbrengen. Dus nog meer zwerfvuil, lang leve de rattenplaag.