Kan schimmel in de muur verdwijnen door ventilatie?

Ik lees overal dat je schimmel kan voorkomen door goed te ventileren, maar verdwijnt het er ook door?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
14.5K

Het beste antwoord

Muffe geuren in huis kan door vochtproblemen komen.
In een vochtig huis wordt de muffe lucht veroorzaakt door schimmels en bacteriën. De micro-organismen groeien op muren en plafonds, op houten vloeren en in de voegen van tegelwerk. In kruipruimten, kelders, badkamers, keukens en garages treden de meeste vochtproblemen op. Hier kan de bedompte geur sterk aanwezig zijn.

Voor het bestrijden van stank en muffe geuren in huis denkt u misschien in eerste instantie aan het plaatsen van een luchtreiniger of een aantal luchtverfrissers. Maar in een vochtige woning met schimmel is het raadzaam om eerst met behulp van een luchtontvochtiger de luchtvochtigheid te verlagen. In een droog binnenklimaat krijgt schimmel geen kans om te groeien en blijven vervelende vochtgeuren achterwege. Na een periode van ontvochtigen ziet u aan de stand van een hygrometer of de luchtvochtigheid onder controle blijft. U kunt dan gaan denken aan het verwijderen van schimmelplekken en het opknappen van schilderwerk.
Een luchtontvochtiger droogt de woning relatief snel, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat het binnendringen van water zo veel mogelijk wordt voorkomen.
Nadat schimmel verwijderd is en eventuele houtrot tot stilstand is gebracht, zullen na verloop van tijd de muffe geuren in huis verdwijnen. U kunt met behulp van een luchtreiniger resterende luchtjes onschadelijk maken, of misschien maakt u hiervoor liever gebruik van luchtverfrissers.
Maar let wel, een luchtontvochtiger is de belangrijkste troef in de strijd tegen muffe lucht in een vochtige woning.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee daar verdwijnt het niet door. Ik zou aanraden het zo snel mogelijk weg te halen want het is ongezond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Dat klopt, door ventileren verdwijnt de schimmel niet, maar kan het wel in grote mate voorkomen.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/interieur/82184-schimmels-in-de-badkamer-wat-te-doen.html
Schimmel is niet alleen lelijk maar ook ongezond.
https://www.airsain.nl/schimmels-in-badkamer
Schimmel is een organisme dat leeft op vochtige plekken.

Door goed te ventileren kan men het vochtgehalte in de muur omlaag brengen als het gaat om vocht dat vanuit de binnenlucht op de muur slaat, is het doorslaand vocht dat van buiten komt (wat mij op dit moment vreemd lijkt) dan zal ventileren niet of onvoldoende resultaat geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar staat dat het vocht van buitenaf komt? Dat lees ik niet in de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ik ruik een schimmellucht in het huis en ik vermoed dat het vanachter het hout in de scheidingswanden komt. Het is dus moeilijk om het handmatig te verwijderen op die plek, vandaar mijn vraag of het met ventilatie opgelost kan worden.
Over schimmel bestaan er heel wat discussies. Verhuurders wijzen met de vinger naar de huurder, die "niet goed verlucht", huurders wijzen met de vinger naar de eigenaar wegens structurele problemen.
Inderdaad kan schimmel verergerd worden door niet voldoende of niet goed te verluchten. Als je was binnen droogt bv. (aan een wasrek dus) komt er heel veel vocht in de lucht. Idem bij koken. Of bij douchen. Als je dan niet goed verlucht, kan dit vocht niet weg en is er risico op schimmel. Verluchten is cruciaal, maar het moet goed gebeuren. Wat "goed" is daarover bestaan er helaas ook weer verschillende meningen, heb ik al ondervonden. Ik heb al meerdere cursussen rond dit thema gevolgd en de tips spreken elkaar soms fameus tegen.
Eén strekking is om permanent, winter en zomer, een venster open te laten op kipstand. Bv. In de gang. Maar andere stemmen beweren dat dit net niet goed is, dat het energie opslokt.
Zo wordt er ook gezegd in de winter niet té lang een venster open te laten omdat de lucht dan te erg afkoelt. En dus condens geeft en kans op schimmel. Ook is voldoende de verwarming opzetten naar verluidt ook een goed middel om schimmel te vermijden.

Aan de andere kant kunnen bouwfysische problemen ook schimmel in de hand werken. Koudebruggen bv. maken niet alleen dat warmte ontsnapt maar ook dat de muren vochtig worden. En dat kan leiden tot schimmel. Ook dan is verluchten cruciaal, maar het zal niet kunnen vermijden dat er problemen ontstaan.

Maar ook dat is allemaal een wat dubbel gegeven. Ik bv. woon in een oud huis waar er zeker verschillende koudebruggen zijn, en heb verschillende kamers die ik nooit verwarm. maar ik heb helemaal geen last van schimmel. Terwijl nieuwere huizen die ik ken, en waar en minutieus werd geïsoleerd, dan weer wel last hebben van schimmel.

In België zijn er in verschillende steden instanties die kunnen worden ingeroepen om een huis te komen bekijken als er problemen met schimmel zijn. En die ook de oorzaken kunnen benoemen (bv. ReGent in Gent). Misschien is er ook zoiets in jouw omgeving?

Toegevoegd na 4 minuten:
BTW Voorkomen en verdwijnen... het hangt wat samen.. Als je een bv. een badkamer waar erg veel schimmel is doordat het vocht niet weg kan, meer gaat verluchten, zal er geen schimmel bijkomen. de bestaande vlekken zullen evenwel blijven (als een soort litteken) en moeten dus behandeld worden om ze te laten verdwijnen. Blijf je verluchten, zal je van je schimmel verlost geraken (in dit geval)