hoe krijg ik mijn auto schoon van hars uit de bomen?

Toegevoegd na 21 minuten:
In de wasstraat is hij niet schoon geworden. Er werd gezegd dat alleen met cleaner het dak schoon zou worden.

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen bedankt voor de tips. Uiteindelijk heb ik de auto schoon gekregen met gently. Een schoonmaakmiddel voor zeer vervuilde kampeermiddelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inweken kan helpen,
Een paar dagen regen of een dag een nat laken (pas op met zand en krassen) eroverheen en dan wassen kan helpen. Met alles wat je doet: pas op voor je lak.

Antwoorden (2)

Een oplosmiddel zoals spiritus of ether werkt meestal, maar kan in sommige gevallen een blauw waas achterlaten op de lak. Gebruik liefst gedenaturaliseerde (zuivere) alcohol, verkrijgbaar bij de apotheek. Giet de alcohol ook nooit rechtstreeks op de lak van je auto, maar drenk er een doek in waarmee je dan de vlek behandelt. Goed afspoelen is de boodschap. Gebruik alcohol liever niet op kunststof.

Gebruik nagellakremover
Behandel daarna nog eens met was

Een andere mogelijkheid is de “stickeroplosser”: dit is een spuitbusje dat in de meeste doe-het-zelf zaken te verkrijgen is.

Smeer het te behandelen oppervlak in met bakboter of roomboter
Laat het een 15-tal minuten inwerken
Spoel goed af
fremar
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
gedenatureerde alcohol ;-)
(= ethanol met een spoortje methanol. Daar waar spiritus voornamelijk methanol is met wat ethanol).
De hars kun je verwijderen door je auto te 'kleien'. Bestel speciale autoklei en een glijmiddel en de auto wordt zo glad als een spiegel. Daarna de auto in de was zetten en hij ziet er weer prima uit.

Complete kleikits (klei en glijmiddel) kun je kopen bij carclean.nl.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de adviezen, maar ik heb de auto schoon gemaakt met een middel voor boot, caravan en camper. Daarna gewassen en in de was gezet.