Hoe krijg je een mierennest effectiet uit een bloempot?

Vorig jaar toen ik mijn plant buiten heb gezet, heeft een mierenfamilie zich in deze bloempot genesteld. Omdat het helaas een tropische plant, die geen vorst verdraagt betreft, moet deze plant 's winters naar binnen. Nu snap je dat dit best vervelend is, gezien de mieren en hun vaardigheid om zand te verplaatsen op mijn laminaat.

Ik heb al veel geprobeerd, mierenlokdoosjes, een dikke laagmierenpoeder, koffiedik, afrikaantjes erin geplant enz enz. Ik ben heel erg gek met de plant die in deze pot zit en weet dat hem er even uithalen hem fataal kan worden.

Ik vroeg me af, of er een effectieve manier is, om de mierenpopulatie drastisch te verminderen, of misschien wel uit te roeien.

7 jaar geleden
in: Wonen
14.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
hou toch op met dat vieze gif waar ook bijen aan onderdoor gaan. Straks met warm drukkend weer hebben de mieren hun bruidsvlucht dacht ik.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik zie dat niet alle mieren na de bruidsvlucht verdwenen zijn. Probeer eens wat oude centen of stuivers, ze schijnen niet van koper te houden. Er zullen vast nog wel meer methodes uit de oude doos zijn. Zo heb ik mieren uit m'n huis kunnen weren door een streepje azijn. Zo onzinnig om dieren maar dood te willen hebben als ze ons in de weg zitten.
wilkers
7 jaar geleden
Allemaal leuk en aardig, maar ik wil geen tweede winter mieren in huis hebben. Verweren is erg lastig als er al een nest zit.

Het beste antwoord

Plaats de pot met mieren een aantal uren onder water, hierna goed uit laten lekken en weer terug plaatsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wilkers
7 jaar geleden
Dit klinkt als een goed idee.

Andere antwoorden (1)

Vraag hulp bij een goede bloemen-/plantenwinkel of misschien nog beter bij een tuincentrum.
Ik weet dat bloemen-/plantenwinkels je graag helpen, maar als het een grote plant is, nou ja, vraag daar of ze de plant willen verpotten.
Als je zegt dat het fataal kan zijn en het alternatief is een groeiend mierenvolk in huis... kiezen is soms moeilijk.

Effectief het mierennest uit de pot krijgen, kun je door de plant te verpotten, door alle oude aarde te vervangen en daarmee ook het mierennest te verwijderen. Een vakman doet dit zonder de wortels te beschadigen.

Antwoord: plant verpotten, aarde vervangen.