Jonge merel in de achtertuin, wat nu?

Er zit hier een jonge merel. Hij wisselt zijn veren nog en kan denk ik niet vliegen.. Heb hem geprobeerd wat eten te geven maar hij pakt niet. Wat kan ik het best doen voor dit beestje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
18.8K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
geen idee - ik heb geen recepten voor jonge merel kunnen vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das ook jammer volgende keer hoop ik op fazant;)

Het beste antwoord

het is normaal dat een jonge merel het nest verlaat voor hij kan vliegen.
daarom zou ik de vogel van een afstand in de gaten houden, om te kijken of hij nog wordt gevoerd.
merelouders verdelen de zorg voor hun jongen: pa neemt er 2 of 3 voor z'n rekening, en ma de andere 2 of 3.
mocht een van de merelouders iets overkomen, dan neemt de andere ouder de zorg niet over.

het even aanzien dus, zeer waarschijnlijk wordt het jong gewoon gevoerd.
mocht dat niet het geval zijn, dan kan je het jong naar de vogelopvang brengen, waar hij wordt verzorgd tot hij zelfstandig kan vliegen en eten.

in eerste instantie kan je het jong wat kattenvoer aan bieden met een pincet.
het handigst is blikvoer wat uit stukjes bestaat, of geweekte brokjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaag was ie weg,dus ik dacht is goed. Maar heb hem dood gevonden helaas..

Andere antwoorden (6)

gewoon niks doen.

wat je evt nog wel zou kunnen doen is de merel beschermen tegen katten uit de buurt, door naderende katten weg te jagen, mocht je ze opmerken. voor de rest moet je gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan gaat ie deaud.. Vinden de kleintjes niet leuk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor de ouders zitten vast nog in de buurt.
En durven niet te komen als jij in de buurt bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grap is dat dit al een paar keer eerder is gebeurt maar toen waren de vogels kleiner/jonger en kon ik ze zelf nog groot brengen. In de afgelopen 4u geen ouder gezien, en ik zit gewoon binnen..
Ik zou het beestje naar een vogelasiel in de buurt brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik aan info voor je gevonden van de vogelopvang:

"Jonge merels: jonge merels verlaten het nest als ze nog niet vliegvaardig zijn. Omdat ze de vliegkunst niet goed beheersen, verstoppen ze zich op de grond. De ouders blijven ze in die periode voeren. Mocht u jonge bevederde merels op een open plek vinden, dan kunt u hen het beste naar een beschutte plek in de buurt brengen. De ouders vinden hen terug en ze zijn niet meer voor de poes."

http://www.vogelopvangutrecht.nl/content/services/nuhulpnodig.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niets doen en bij het jonge vogeltje uit de buurt blijven. Ik heb al vele jonge merels in de tuin gehad. Het is normaal dat ze nog niet kunnen vliegen als ze pas uit het nest komen. Maar de ouders houden hun jong wel in de gaten en voeren het nog.

Ze zorgen er ook voor dat het zich goed verschuilt voor eksters en katten. Als jij teveel in de buurt blijft rondhangen zijn de ouders te bang om te naderen en kan het jong niet gevoederd worden. Dus liefst met rust laten, het komt wel in orde.

Toegevoegd na 1 uur:
Een mereljong met zijn vader in onze tuin, gefotografeerd vanachter mijn keukenraam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke foto en bedankt voor je antwoord;)
als er geen katten zijn ,gewoon laten zitten de moedermerel vind ze toch wel ik heb het bij mij zelf ook mee gemaakt nu zijn ze bezig met de tweede ronde,de eerste ronde fladder ze in de tuin en de oude kwam ze gewoon voedere waar we zelf bij zaten
succes er mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gewoon nog even in de gaten houden of moeder merel komt. Stel dat ze er morgen nog niet is dan kan je nog eens proberen of hij wat wilt eten. En zorgen dat er geen katten in de tuin komen! Wij legde in een beschut hoekje altyd wat hooi (hadden een cavia dus dat hadden we in huis) stel je heb dat ook in huis dan kan je dat evt doen. En anders gewoon laten doen en morgen verder kijken. Succes met je vogeltje! (: