Is koolstofmonoxide nou lichter of zwaarder dan lucht?

Kortom, drijft het naar boven of zakt het naar beneden? De meningen schijnen verdeelt te zijn, volgens de man van de winkel (co2melder) moet het ding op de grond geplaatst worden, volgens een "online expert" juist hoog omdat het naar boven zou trekken.

Wij hebben boven een CV ketel die 3 jaar geleden voor het laatst is nagekeken (geldgebrek momenteel) en sinds een paar weken ben ik ineens erg bang voor een co2 vergiftiging. Boven staat wel een raampje open (klein plastic dakraam dat je wat open kunt schroeven) en we slapen beneden met het raam dag en nacht open maar toch blijf ik bang.

Weet iemand raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
51.1K

Antwoorden (9)

Die gaat omhoog.
Ik heb het bij de bouw van ons huis aan de brandweer gevraagd waar ik mijn melders moest hangen en ze hebben gezegd dat ze altijd opgehangen moesten worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
je mag hem ook op 1.5 m van de grond plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koolmonoxide is iets lichter dan gewone lucht
1,25 versus 1,29 kilogram per kuub. Dit verschil is echter zo klein dat er niet spontaan ontmening zal optreden, en dat de concentratie vooral af zal hangen van eventuele luchtstromingen.

Als je bang bent zet je de melder naast je bed. Maar het beste is toch goed onderhoud van je ketel en deze in een geventileerde ruimte plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De relatieve dampdichtheid van CO is 0.97. Het is dus drie procent lichter dan lucht. In een perfect tochtvrije kamer zal de CO naar boven stijgen. Aangezien die kamers niet bestaan, zal de CO door het kleine verschil in soortelijk gewicht zich snel vermengen met de lucht.
escape
13 jaar geleden
In je tekst noem je CO2...kool dioxide... en in je titel CO...koolmonoxide.
CO2 is zwaarder dan lucht, CO juist lichter.
CO is zwaar giftig, de melder daarvoor moet hoog hangen.
CO2 in hogere concentraties verstoort de ademhaling...een melder daarvoor (indien je die zou hebben) moet laag gemonteerd.
Ik denk dat je de meer gebruikelijke CO melder hebt en dus hoog te monteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dichtheid van Koolstofmonoxide is 1,25 kg/m^3 de dichtheid van lucht is 1,293 kg/m^3. Deze waarden komen allebei uit BINAS oftewel de dichtheid van koolstofmonoxide is kleiner en dat betekent dat het makkelijker omhoog gaat dan normale lucht. Als je je ramen open hebt staan zou er weinig kunnen gebeuren maar aangezien je bloed makkelijk CO kan opnemen zou ik toch op elke verdieping een melder plaatsen en inderdaad met de ramen open slapen dan heb je dubbele veiligheid. T is prijzig maar beter dat je een beetje voor veiligheid moet betalen dan dat je met je leven moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grote lijnen heb je 3 soorten melders, natuurlijk zijn er wel meer maar we houden het even op de volgende 3:
Rookmelders
CO-melders
LPG-melders

De montagehoogte van deze melders is verschillend.

Rookmelders worden (in principe) tegen het plafond gemonteerd dus op een maximale hoogte.
CO-melders moeten op ongeveer 1,5 mtr hoogte gemonteerd worden.
LPG-melders moeten op 15 cm hoogte gemonteerd worden.

Kijk bijvoorbeeld in kantoren e.d. naar het plafond en je ziet de rookmelders hangen. In parkeergarages zie je ook CO- en LPG-melders, meestal tegen de pilaren in de garages.

Het antwoord op jouw vraag is dus 1,6 meter als je dus een CO-melder hebt. Het advies is ook om een, relatief goedkope, rookmelder tegen het plafond te plaatsen.

Kijk ook eens op de site van de Vebon. Dit is een vereniging met een groot aantal leden, alle gespecialiseerde bedrijven met (technische) oplossingen voor vele brandveiligheids- en beveiligingsvraagstukken.
www.vebon.org
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je CV-ketel blauw brandt, komt er alleen maar H2O en CO2 vrij (water en kooldioxide) en hoef je je nergens zorgen om te maken. Net als bij voldoende ventilatie.
Brandt de ketel echter zeer onregelmatig met voornamelijk gele/witte vlammen, is de kans dat er CO (koolmonoxide) vrijkomt een stuk groter en moet de ketel worden schoongemaakt/afgesteld.

Koolstofmonoxide is licht lichter dan lucht; koolstofdioxide net iets zwaarder dan lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koolmonoxide stijgt op het moment dat het bij een warmte bron vandaan komt en zal daarna zich ongeveer in het midden van een ruimte bevinden. Echter als er bijvoorbeeld een lek is bij een geiser dan is de kans sterk aanwezig dat bij bijv. een naastgelegen slaapkamer de koolmonoxide van onder naar binnenkomt. Het verschilt daarom per ruimte op welke hoogte je een CO melder het beste kan ophangen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een gesloten verbranding ( ketel twee pijpen boven op ketel die in 1 dubbelwandige door dak of muur naar buiten gaan.), hoef je je geen zorgen te maken, eventuele onverbrande gassen worden afgevoerd naar buiten.