Wat is het verschil tussen nieuw steigerhout en gebruikt steigerhout?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
6.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Het een is nieuw dus glad en afgewerkt. Het oude is gehavend en niet meer glad.
Inekez1
7 jaar geleden
ronron, nieuw steigerhout is niet glad en niet afgewerkt, maar juist ruw. Vroeger heette dat gewoon ruw vurenhout en dat was veel goedkoper dan geschaafd vurenhout, maar sinds steigerhout in de mode is, zijn er mensen die ruw vurenhout verkopen als 'nieuw steigerhout' en het dan ook maar voor het 3-dubbele verkopen. Maarja, vroeger kon je gebruikt (afgeschreven) steigerhout nog gratis ophalen bij de aannemer en daar betaal je tegenwoordig ook een aardige prijs voor!
ronron1212
7 jaar geleden
Het is echt wel glad want anders zouden de bouwvakkers alleen maar splinters in hun vingers krijgen.

Het beste antwoord

"Steigerhout zijn de steigerdelen die in de bouw op de steigers worden gebruikt. Het gaat om een zeer snelgroeiende dennenhoutsoort (vuren). Dit heeft voor het hout tot gevolg dat het zeer lange en flexibele vezel heeft waardoor het hout niet snel breekt.

Gebruikte steigerplanken worden veel gebruikt door meubelmakers wat het hout hierdoor tot een goed te recyclen en groen product maakt.

Nieuw steigerhout is wel veel lichter in kleur, maar ook sterker dan gebruikt hout. De kleur kan met een behandeling eenvoudig een oud uiterlijk gegeven worden."

" "Oud" gemaakte planken voor het maken van 'steigerhouten' tuinmeubels. Zonder krammen. Grijs gemaakt door middel van dompelproces. Geen cement- of verfresten."

Gebruikt steigerhout dat ook werkelijk is gebruikt als steigerplanken bevat vaak cement- of verfresten, beschadigingen van spijkers, en als je hele planken hebt ook de metalen randen om de kopse kanten te verstevigen. Soms zitten er ook nog kramplaten op, dat zijn metalen plaatjes in de breedte van de plank, om meer stevigheid te geven tegen barsten in de lengterichting.

Nieuw steigerhout is meestal gewoon ruw bezaagd vurenhout in de plankmaat van steigerplanken, maar heeft verder niets met een steiger te maken gehad.

NB. Steiger is in dit verhaal een bouwsteiger, zoals gebruikt door schilders en metselaars. Het heeft niets te maken met een aanlegsteiger voor boten. Als het hout met water in aanraking komt, is het beter een hardere houtsoort te kiezen en zeker geen vurenhout.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
normaal word hout door weer en wind grijs en word op deze manier ook harder daarom is grijs geworden hout ook beter om tuinmeubelen mee te maken

Andere antwoorden (1)

Nieuw steigerhout ..... is van vurenhout, op maat gemaakt in de fabriek en verkocht. Kleur is meestal bruin=beige (net gezaagd) en verkocht, dus nieuw in huis. Simpel van kleur te veranderen (bouwmarkt informeren).

Gebruikt steigerhout ... voorheen gebruikt voor bouwsteigers, is dus echt gebruikt (mensen die er over lopen/regen, zon en wind, vlekken ... geleefd uiterlijk.)
Meubelmakers kiezen voor gebruikt omdat het dan uniek is, niet alleen van vorm maar ook van kleur, het is iets meer grijs van kleur.
Gebruikt steigerhout is duurder, omdat er minder van is, het kost enkele jaren voor dat het so-wie-so gebruikt genoemd mag worden. Er is dus gewoon veel minder van op voorraad, verkrijgbaar.

Antwoord
Het verschil waartussen je dus kiest is eigenlijk
'nieuw' of 'oud'
net van de boom of gebruikt en met butsen 'geleefd'
iets robuustere uitstraling is gebruikte
nieuwe zijn goedkoper
nieuwe gaan langer mee