Wat is de beste vervanger van n kooldraadlamp?

7 jaar geleden
in: Interieur
1.4K
Ivana
7 jaar geleden
Zijn noch ruimschoots te koop. Als dat niet de bedoeling is, een vervanger is er niet.
Erna55
7 jaar geleden
Led lampen geven niet hetzelfde licht als een gloeilamp.
Een gloeilamp straalt licht uit met een continue spectrum, zeg maar alle kleuren van de regenboog tegelijk.
Een led lamp geeft alleen puur rood, puur groen en puur blauw licht, net als eem tl lamp.
Dat betkent dat een led lamp hetzelfde valse kleurbeeld geeft als een tl lamp. Overigens is de gloeidraad van een gloeilamp niet van Koolstof maar van Wolfraam. Een koolstofdraad zou binnen een paar seconden verdampen.
Vóór de wolfraamdraad was de gloeidraad van Osmium, het kleinere broertje van Wolfraam. Vandaar het lampenmerk Osram.
De benaming kooldraadlamp is dus eigenlijk fout en misleidend.
bamibal
7 jaar geleden
Volgens wikipedia en andere bronnen werden gloeidraden wel degelijk van koolstof gemaakt. Ze worden zelfs nog op kleine schaal geproduceerd.

Antwoorden (1)

Er zijn tegenwoordig ledlampen die min of meer dezelfde uitstraling hebben.