hoe wordt het licht in mijn dimbare ledlamp minder fel?

Ik heb een lamp, type Tidig van Ikea (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90262653/). Hier had ik 5 lichtbronnen van 35 Watt in. Deze heb ik vervangen voor energiezuinige ledlampjes. Maar dan lijkt de lamp nog amper dimbaar. Zelfs bij heel zachtjes aan de dimmer draaien, schiet de lamp al vol aan. Hoe kan ik dat voorkomen? Moet er een lager Wattage in de lamp? Of zijn A+ lampjes niet geschikt en moet ik weer terug naar de energieslurpers (liever niet)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zal je een andere dimmer moeten plaatsen. Je moet nu een dimmer hebben die al vanaf 5 watt vermogen kan dimmen.
Een veel voor komend probleem wanneer men overstapt naar LED-verlichting.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet zo goed waarom er een andere dimmer moet komen, het enige verschil tussen de oude en nieuwe lampjes is de energie zuinigheid namelijk?
Niet alle ledlampen zijn geschikt om te dimmen. De ledlampjes van Ikea zijn wel geschikt om te dimmen.
En niet elke dimmer is geschikt om ledlampen te dimmen. Jouw dimmer werkte prima bij 5 x 35 Watt. Maar met lampjes die met slechts 6 Watt al maximaal branden, moet je een dimmer gebruiken die geschikt is om ook die kleine verschillen van 1 Watt te kunnen instellen.

"Kun je LED lampen dimmen?

Standaard LED lampen zijn niet dimbaar. ... De dimbare LED lampen zijn gemaakt voor een standaard dimmer. Bij een elektronische dimmer bestaat de kans dat de elektronica in de LED lamp niet goed met de dimmer samenwerkt. De lamp kan hierdoor niet of minder goed te dimmen zijn. Wij raden bij het dimmen van LED lampen een LED dimmer aan. De LED dimmer schakelt namelijk ook in bij een lager wattage en werkt op de juiste ampèrewaarde. Houd bij het dimmen van LED lampen ook rekening met de minimale belasting. Veel LED dimmers dimmen pas wanneer er minimaal 20 of 30 watt aan vermogen wordt aangesloten. Indien u hier bijvoorbeeld 3 LED lampen van 4 Watt op aansluit dan zullen deze niet of slechts gedeeltelijk dimmen.

Welke dimmer heb ik nodig voor mijn dimbare LED lampen?

Voor het dimmen van dimbare LED lampen is er helaas nog geen standaard. Het gevolg is dat er veel verschillende dimmers op de markt zijn die niet altijd het gewenste resultaat geven. Een dimbare LED lamp heeft een kleine transformator in de voet van de lamp. De dimmer moet hiervoor geschikt zijn. In de praktijk kan dit tot verschillende problemen leiden waardoor de lamp knippert of de dimmer zoemt of een hoge piekspanning veroorzaakt. Dit alles zal de levensduur van de LED lampen beperken. Wij van LED Lampen Nederland adviseren dan ook om voor het dimmen van LED lampen in ieder geval ook een LED dimmer te gebruiken.

Bij de keuze van LED of traditionele dimmer dient u te letten op de volgende zaken:

1. Het minimale en maximale vermogen van de dimmer is belangrijk. Tel het wattage van alle LED lampen die u op de dimmer wilt aansluiten op. Dit totaal dient tussen het minimaal en maximaal vermogen van de dimmer te liggen. Dit vermogen is op de dimmer te vinden.

2. Voor 230V dimmers heeft u de keuze uit fase aansnijdende of fase afsnijdende dimmers voor zowel traditionele als LED dimmers. (zie verder de bron)