Kunnen geneesmiddelen die voor mensen zijn bedoelt ook aan dieren worden gegeven?

Ik ben vanmorgen met een van onze hond bij de dieren arts geweest en hij schrijft een medicijn voor wat ik bij de apotheek moest halen, dit is een mensen medicijn.
Kan dat verder geen kwaad?
ik weet nog dat ik in nederland nog was ik mijn hond wel eens een kwart paracetamol gaf en mijn dierenarts vertelde dat het héél slecht was.

Toegevoegd na 38 minuten:
even verdere uitleg
onze hond had een oorontsteking ik krijg t recept en hier moet je alles bij de apotheek halen,bij de dieren arts krijg je geen medicijnen die hebben ze niet eens.
ik kreeg oordruppels voor kinderen!!
ik ben terug gegaan naar de dieren arts omdat ik dacht hij het niet goed had opgeschreven,maar hier geven ze medicijnen die ook door mensen worden gebruikt.
in nederland krijg je bij de dierenarts medicijnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het over een grote hond die kan iets meer verdragen dan een kanarie

Het beste antwoord

Hoi Marion, ik weet niet hoe de regels zijn in Italie, maar wat betreft de paracetamol, mijn dierenarts heeft gezegd dat ik mijn hond (een duitse staande) altijd een halve kan geven. Hij is er nooit ziek van geworden en het heeft altijd geholpen. Mss kun je wel het juiste medicijn voor je hond via internet bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je het niet vertrouwd zou ik gewoon de dierenarts weer even bellen en vragen om uitgebreide uitleg, dan weet je het zeker en hoef je je niet ongerust te maken.
Maar volgens mij kan het geen kwaad hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er een medicijn geschikt is voor je hond, dient de dierenarts dat voor te schrijven.
is er voor je hond geen geschikt medicijn beschikbaar, dan kan en mag de dierenarts "off label" medicijnen bedoeld voor andere dieren, of humane geneesmiddelen voorschrijven.
voorzichtigheid is daarbij wel geboden: geef dus nooit op eigen initiatief humane geneesmiddelen aan je dier.
sommige voor mensen onschadelijke middelen, zoals paracetamol, kunnen dodelijk zijn voor een kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Geneesmiddelen voor mensen mogen in principe niet (meer) voor dieren gebruikt worden. Alleen in noodgevallen en dan nog alleen als er geen alternatief voor dieren op de markt is. In een aantal gevallen zijn geneesmiddelen voor mensen veel goedkoper dan hetzelfde geneesmiddel voor dieren. Dan is het heel verleidelijk om toch maar een receptje voor de mensen apotheek te schrijven. Het mag niet en u moet het dan ook niet verlangen van een dierenarts, dat hij of zij een recept schrijft en daar mee de wet overtreedt.