Hond lijkt erg slecht gebit te hebben, hoe ernstig is dat? (zie foto in link)

Ik zag vanavond ineens bij een hond van een kennis van mij dat zijn gebit er erg slecht uit zag. De hond ruikt ook al maanden erg ranzig uit zijn bek. Maar iedereen dacht dat dit door het voer kwam.

Desalniettemin is de hond een maand geleden bij de DA geweest voor entingen en blijkbaar was het toen nog niet, od de DA heeft niet in de bek gekeken.

Ik denk zelf dat laatste want dit lijkt me niet normaal en ook niet alsof het van 1 of 2 maanden is.

http://nl.tinypic.com/r/2w315hx/9

Toegevoegd na 1 minuut:
http://i67.tinypic.com/2w315hx.jpg

Toegevoegd na 4 minuten:
Tinypic links lijken beiden niet te werken.
Uploaden via GV werkt nog altijd niet.

Dropbox dan maar:
https://www.dropbox.com/s/mveqy169gdyyaev/20161027_011811.jpg?dl=0

7 jaar geleden
3.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik kan je vertellen hoe het bij katten zit: lijkt me dat het bij honden niet veel anders zal zijn. Als er een ontsteking in de bek ontstaat, in het tandvlees bijvoorbeeld, dan verhoogt dat het risico op hartfalen en nierfalen flink. Wellicht eens naar een andere dierenarts gaan, en de boel rap laten saneren?
Rieneke1
7 jaar geleden
Even voor je gezocht, en bij honden is het hetzelfde verhaal: http://www.catanddogspiration.com/dogspiration/medisch-dossier-dogspiration-27-hond-ouder-wordt-nieuw/
Ritsuka
7 jaar geleden
Tinypic link werkt gewoon voor mij
Ivana
7 jaar geleden
Rieneke, bij mensen is het gevolg van een slecht gebit ook zo dramatisch.
Schoon laten maken is in dit geval van belang bij mens en dier.
En nee, een dierenarts kijkt niet altijd in de bek.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
De eigenaar is nu met vakantie. Maar komt maandag terug. Hij heeft wel vandaag al gebeld om een afspraak te maken. Dinsdag ochtend.
paulus811
7 jaar geleden
Goed dat je je hier om bekommert. Ik begrijp die baas ook niet, zoveel moeite om te zien dat dit niet goed is kost het niet. De dierenarts zal onder narcose het gebit reinigen. Daarna af en toe bijvoorbeeld een mergpijp (rauw) geven of speciale tandensticks om te voorkomen dat de aanslag snel terugkomt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het had mij ook kunnen gebeuren. De hond gedraagt zich normaal. Ik kijk ook niet dagelijks in de bek van mijn katten. Het was toeval dat we het gisteren zagen en dat kwam doordat mijn moeder dacht dat ze bloed aan zijn tong zag.

Antwoorden (2)

Een slecht gebit is vor huisdieren vrij ernstig. Net als voor mensen eigenlijk. Heel veel tandsteen en ook tandrot veroorzaakt ontstekingen in het tandvlees, en die kunnen weer effect hebben op het hele gestel, niet in de laatste plaats hart- en bloedvaten.

Bovendien kan het dier er flinke pijn door hebben, en problemen krijgen met eten. De zorg voor een goed gebit door de juiste voeding (niet alleen maar zacht), dingen om op te kauwen en soms zelfs tandenpoetsen horen bij de goede zorg voor een huisdier.

Wij hebben onlangs een asielkat geadopteerd die ZO een slecht gebit bleek te hebben, dat 16 (!) van de 30 gebitselementen moesten worden getrokken. Het beestje is er zienderogen van opgeknapt, probleemgedrag verminderde, hij leed geen pijn meer, stonk niet meer uit zijn bekkie, vrat als een bouwvakker (zonder tanden, OOK harde brokken) en kwam in no time op gewicht. En wat voor een kat geldt, geldt net zo goed voor een hond.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Let wel ; deze kat had drie maanden in het asiel gezeten, en NIEMAND heeft ooit goed naar dat gebit gekeken !!! Buitengewoon slordig en laakbaar, want WIJ merkten het de éérste dag thuis al op. ZIjn gebit is dan ook op kosten van die dierenarts "gesaneerd". )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo snel mogelijk naar de DA want er kunnen vervelende en erg pijnlijke infecties woekeren en dan moet er onder narcose worden getrokken en wat er overblijft gesaneerd.