Kunnen vogels doof worden van harde vuurwerkknallen?

Wij wonen in een wijk met veel bomen en dus ook talrijke vogels. Helaas zijn er nogal wat hangjongeren in deze grote buitenwijk, die in wisselende groepen al jaren voor veel overlast zorgen. Wat ze o.a. doen, is het 's nachts afsteken van illegaal knalvuurwerk. Bij voorkeur op een moment dat het doodstil is in de wijk en het schrikeffect op de brave burgers die liggen te slapen dus maximaal. Dit gebeurt het hele jaar door in de weekends (soms een paar weken niet). Van oktober t/m de jaarwisseling is het ook op doordeweekse nachten. De wijkagent is volop bezig met het terugdringen van de overlast, maar de vuurwerkafstekers zijn heel moeilijk te pakken, omdat ze zich steeds verplaatsen. Het is vervelend voor de mensen, maar ik maak mij het meest zorgen om de vogels. Vannacht hoorde ik na een enorme knal weer de eksters krijsen die in de bomen hier tegenover wonen. Ik vraag mij af wat het effect van zulke knallen op de gezondheid van vogels is. Kunnen ze er bijvoorbeeld doof van worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Ook vogels kunnen een gehoorbeschadiging krijgen maar als de trilhaarcellen in het oor verloren gaan, blijkt doofheid slechts tijdelijk. Het gehoor keert weer terug.

https://newscientist.nl/nieuws/vogels-blijven-niet-doof/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O gelukkig. Dank je wel, erotisi!