Waarom springen mijn guppies uit de kom?

Hallo, ik heb en vissenkom op mijn kamer (gewoon vierkante) en er zijn al 2 guppen uitgesprongen. De kom is schoon en ik heb een pompje ik heb alleen geen aquarium met een deksel maar echt gewoon een bak. Een aquarium kopen met een bak is op dit moment te duur, maar waarom springen de guppen eruit. Water staat niet te hoog niet te laag. Alleen wel twee nieuwe guppen erin gedaan maar daarvan is er een nu dood. Weet niet wat ik moet doen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
heb je wel genoeg zuurstofplanten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moeten guppen niet in een bak met en deksel ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij staan guppen erom bekend dat ze uit een kom springen. Juist daarom word een bak met deksel aangeraden.
Ivana
7 jaar geleden
Leg er een fijnmazig gaas (metaal) overheen, zolang je geen geld hebt voor een officiële deksel.

Antwoorden (1)

Het uit het water springen zit in hun genen: in de natuur ( Midden-en Zuid-Amerika) kunnen ze zo van het ene bergstroompje naar het andere springen, zo verspreiden ze zich en het komt de genetische diversiteit van de soort ten goede, ook voorkomen ze zo de onderlinge competitie.
Wat je zeker dringend moet doen is een dekplaat plaatsen, anders ga je nog veel guppen verliezen, ook houdt het de watertemperatuur beter stabiel (zuiniger stroomverbruik) en weert het stof.
Z512099