hoe hou ik mijn kitten van mijn bed af!?

mijn kitten probeert elke keer op mijn bed te komen nu is het nog een kitten en lukt dat niet maar als ie ouder wel hoe kan ik het de kitten nu al afleren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als ik mijn kat niet op bed wil hebben blaas ik lucht naar haar, recht tegen haar snuit. Dan is ze meteen weg. Je kunt ook de plantenspuit gebruiken natuurlijk.
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Een uitstekende methode als je wil dat je kat bang van je wordt.
Voor veruit de meeste katten zal de enige oplossing hiervoor zijn: de deur van de slaapkamer dichthouden.

Je bed is een heerlijke plaats om te liggen, en zelfs als je daar je kat elke keer vanaf zou zetten, is de tijd die je kat daar kan liggen al een dusdanige beloning dat je daar weinig tegenover kunt zetten om je kat op andere gedachten te brengen. Vergelijk het met het verbieden van het betreden van het aanrecht terwijl je daar onbewaakt kip laat liggen. Je kat pakt een stuk kip mee, en daarna kun je hoog of laag springen, je kat consequent weer op de grond zetten, negeren of zelfs straffen (dat laatste raad ik trouwens af) maar de beloning is zóveel groter dat de kat het toch blijft doen.

Daarbij is jouw bed dé plek bij uitstek met jouw lichaamsgeur. Zeker voor een onzeker of jong kitten dat veiligheid zoekt, is dit een geweldige manier om jullie geuren te mengen en zichzelf veilig te voelen. Tenzij je de deur consequent dichthoudt, kun je dit gedrag BIJNA niet tegenhouden.

Wil je dit tóch proberen, bied dan een goed alternatief: zet een krabpaal met een lekker zacht holletje of op een andere manier een heerlijk zacht ligplaatsje dat een stukje bóven de grond zit in de buurt van je bed. Dit kan bijvoorbeeld ook een leeggeruimde kastplank zijn die je bekleed met lekker zacht materiaal. Zorg ervoor dat dit prettig en veilig ruikt, bijvoorbeeld door er een kussensloop in te leggen dat je een week in je eigen bed hebt gelegd zodat jouw geur erin zit, of gebruik Feliway (te koop bij dierenspeciaalzaak of dierenarts) om een gevoel van veiligheid op te roepen (eventueel eerst de reactie van je kitten op Feliway testen, niet elke kat reageert er even goed of duidelijk op). Wees daarna heel consequent en zet je kitten elke keer dat het op bed springt, in dit holletje. Probeer te voorkomen dat alleen het oppakken ÀL een beloning is, dus knuffel je kitten hierbij niet, praat er niet tegen en kijk het niet aan, maar doe dit pas nádat het kitten in het holletje zit. En zodra het kitten uit zichzelf in het holletje springt, prijs je het natuurlijk de hemel in en beloon je het.

Bovenstaande methode biedt geen garantie, dat doet de deur dichthouden wél. Maar als je dit niet wilt, dan valt het te proberen.

Als het trouwens (vooral) om de nacht gaat, realiseer je dan asjeblieft dat zeker een jong kitten waarschijnlijk gewoon veiligheid zoekt bij JOU, en dan moet je écht op een andere manier die veiligheid bieden als je je kitten niet op bed wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Heel fijn antwoord Lies, dikke vette plus.