Wat is nu echt bijten ?..en wat niet ? Tijdens het spelen neemt mijn kater ( 1 jaar) mij weleens te grazen met zijn tanden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Echt bijten is bloed > door je huid heen.

Als hij lief is pakt hij zachtjes je hand en geeft een zachte "liefdes"beet, dat is dus ook: een betoon van ik hou van jou: Liefde!

Er is een duidelijk verschil. Je voelt deze beet heel zachtjes en als het menis is dan VOEL je het echt en meestal toch door de huid heen en met bloed aan de balk!

Pakt hij je hand om te spelen? ... nooit met je handen spelen met de kat, als je daaraan begint zal hij dus ook zo je hand pakken en daarmee 'spelen'... Gebruik bijv. een hengel met iets er aan (muis) of een propje aluminium papier > heel interessant dat ritselt!

Spelen met hengels / muizen / propjes papier .

Liefkozen met handen / aaien > en onderzoeken ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het menis is , dan zie je zijn tanden in je huid staan, duidelijk.
Het is vergelijkbaar met zijn nagels, als hij wil kan hij je huid zo openkrabben, dat doet hij niet, hij trekt zijn nagels in, dan voel je dus een zacht pootje op je arm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben het er helemaal mee eens dat je dat verschil absoluut merkt. Er kan negen van de tien keer echt geen enkel misverstand over bestaan. Ik heb er twee die graag liefdesbeetjes uitdelen. Eén van de twee doet dat tijdens het knuffelen, maar eigenlijk te hard: het doet echt pijn, al gaat ze nooit door de huid heen. De andere bijt héél zachtjes, maar wel een beetje uit irritatie, bijvoorbeeld als ik hem oppak of wegduw als hij ergens zit waar ik hem (even) niet wil hebben. Pas zat die laatste met z'n pootje ergens klem en probeerde ik hem - terwijl hij luid aan het krijsen was - los te krijgen. Dat snapte meneer niet helemaal, dus hij reageerde zich af op het eerste 'levende' dat hij zag: mijn hand. Een wondinfecte, antibioticakuur en tetanusvaccinatie later kan ik heel zeker bevestigen dat je écht het verschil voelt tussen een klein (liefdes)beetje en een echte angst- of agressieve beet.
Jouw kater bijt wellicht harder dan prettig is, maar kwaad zit er niet achter.
Vermoedelijk zijn er twee dingen in de opvoeding fout gegaan waardoor je kater je nu in de handen bijt.
Allereerst is hij hoogst waarschijnlijk te vroeg, voor een week of 15, uit het nest gehaald. Hij heeft daardoor niet de kans gekregen van moeder en nestgenootjes te leren wat grenzen zijn, en die te respecteren.
Verder maken veel mensen de fout met hun handen met de kat te spelen (en dan vaak ook nog te lang en/ of te ruw). Handen zijn om mee te aaien, niet om mee te spelen. Spelen doe je met een veter, een hengeltje, of iets soortgelijks. Speel je op de juiste wijze met je kat, dan geef je hem dus al geen kans in je handen te hangen.
Bijt hij je tijdens het aaien, dan heb je al meerdere seintjes gemist dat de kat het beu is, zoals het trillen van de staartpunt, het draaien van de oren enz. Observeer je kat, en respecteer het wanneer hij er genoeg van heeft. Mensen aaien hun kat graag lang en intensief, terwijl de kat liever vaker wat korter en oppervlakkiger contact wil.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je kat je hand echt vast pakt met zijn tanden zit je eigenlijk al fout. Ik liet dit eerder ook toe. Ik zag het als spelen, maar mijn kat bleek het als waarschuwing te bedoelen. Dit werd mij duidelijk toen hij na een paar keer zachtjes bijten opeens heel hard beet en niet los liet. Het zachtjes bijten laat ik nu niet meer toe en het gaat goed.