Is naar dierenarts gaan wel altijd veilig?

Dit vraag ik me al tijdje af, bij dierenarts komen allerlei dieren met wel of geen ziekten, sommigen met ernstige besmettelijke ziekten, als jij toevallig met je gezonde pup of kitten of ander dier net daarna aan de beurt bent, dan is er mijns inziens toch best kans dat er besmetting optreed.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Die kans op besmetting is bij het bezoeken van een huisarts ook aanwezig. Maar dat risico accepteren we.
tinus1969
7 jaar geleden
Niet alle dieren zitten vanwege een infctieziekte, en veel infectieziektes zijn soortspecifiek (maw. een kat kan wel andere katten besmetten, maar geen honden of cavia's). Dat verkleint het risico in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de behandelkamer van een dierenarts wordt eerst alles goed ontsmet voordat de volgende naar binnen mag. Dat gebeurt bij een huisarts niet, gewoon op de stoel gaan zitten waar de vorige patiënt zat.

Antwoorden (3)

Helemaal niet naar de dierenarts gaan is waarschijnlijk een vergroot risico op complicaties of nog erger. Dus het is afhankelijk van de ernst van de klachten (en dat kan de assistent of de dierenarts eigenlijk zelf het beste beoordelen bij het maken van een afspraak) om de stap samen naar de dierenarts te nemen.
7 jaar geleden
Of het altijd veilig is?

Dat is net zo'n vraag als "is op straat lopen veilig?" of "Is vliegen veilig?" Niets is altijd veilig. nee, wel wordt er alles aan gedaan om risico's op besmetting te vermijden.

Wanneer je in de wachtkamer bij de dierenarts zit, is het verstandig om niet een ander dier/transportmand aan te raken en je eigen dier afzijdig te houden.

>>" als jij toevallig met je gezonde pup of kitten of ander dier net daarna aan de beurt bent, "<<

Als je na een (ernstig) ziek dier aan de beurt bent bij de dierenarts , wordt door het grondig schoonmaken van de onderzoekstafel waarop je dier onderzocht wordt , zoveel mogelijk het risico van wat voor besmetting ook uitgesloten.

Zou je ooit merken of zelfs zien dat er niet (goed) schoongemaakt is of wordt, zou ik daar zeker geen genoegen mee nemen. Je kunt dan natuurlijk gewoon vragen , niet meteen een beschuldigende vinger opsteken , hoe het zit met het schoonmaken van de tafel. Of informeren hoe of waarmee schoongemaakt wordt, bijvoorbeeld.

Niets is altijd veilig voor 100% veilig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de meeste dierenartsen maak je een afspraak met de vermelding van de reden van je komst. Als er sprake is van een besmettelijke ziekte, zal dat reden zijn het dier geïsoleerd te ontvangen en te zorgen dat de wachtruimte daarna redelijk ontsmet wordt. Maak je niet druk. Dierenartsen zijn niet van gisteren en kennen de kneepjes van het vak. Ze zijn in principe om dieren te genezen, niet om ze in gevaar te brengen.
Ivana