Ik hoor constant blaffende honden in hier in het buitenland, was dat vroeger in NL ook zo?

Ik zit in Litouwen in een dorp/stad en hoor constant blaffende honden die door elkaars geblaf steeds aanslaan. Mijn vriendin hoort het nu ook, vroeger niet, haar familie alleen als ik ze erop wijs (voor hen is het achtergrondruis). Ook 's nachts gaat dit door. Dit is een direct gevolg (in mijn ogen) van het buiten hebben van honden waar op zich natuurlijk niks mis mee is, behalve dan dat ze het vaak vrij dieronvriendelijk doen, veel honden komen nooit los van de paal in de tuin waar ze zitten en ik denk niet dat dat goed zou zijn voor een voorbijganger ook.

Nu vroeg ik me af of dit vroeger in Nederland ook zo was(geblaf tussen honden die buiten gehouden worden), of in sommige landelijke gebieden nog steeds zo is? Ook vraag ik me af of men vroeger in Nederland ook zo lomp was met honden (pure waakhond, nul liefde, altijd aan een paal/touw). Hier laten veel mensen hun hond nooit uit. Waar ze hun behoefte doen weet ik niet eens, zal ik eens vragen hier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vroeger, als in de tijd die de ouderen hier onder ons nog kunnen herinneren. Zijn er mensen die een soort verandering in huisdieren houden aan kunnen geven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor constant blaffende honden hier in het buitenland, was dat vroeger in NL ook zo? (-in)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Valt mij ook op, maar dan voornamelijk op het platteland van de Zuid-Europese landen.
zondag
7 jaar geleden
In Bulgarije blaffen de honden je midden in de stad ook de oren van je hoofd en dan heb ik het niet over de straathonden zonder eigenaar maar over de honden die een erf of bouwplaats bewaken. 's Nachts valt dat geblaf extra op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@zondag Ik heb het ook over erfhonden hier idd.
zondag
7 jaar geleden
Ja dat begreep ik al MrTomaat. Ik zette dat erbij zodat jij niet zou schrijven dat dat misschien straathonden zijn. Ons hotel in Sofia ligt op de rand van het centrum en daar zijn geen straathonden meer. Die hebben ze allemaal uitgeroeid en zijn misschien alleen nog in de buitenwijken waar ik nooit kom te vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah zo.

Antwoorden (1)

In heel veel landen worden honden niet als huisdier gehouden, maar hebben ze een functie. Ze worden gehouden als waakhond, trekhond of voor de jacht. Op grote boerenbedrijven zijn er vaak meerdere honden die elkaar waarschuwen bij onraad. Heeft de boer maar één hond, dan alarmeren buurhonden elkaar en blaffen ze dat het een lieve lust is. Dat kan inderdaad de hele nacht doorgaan.
Er zijn afgelegen bedrijven waar jachthonden worden gehouden of/en gefokt. Dan gaat het meestal om grote hoeveelheden honden, hele roedels dus. Als een van de honden aanslaat, doet binnen de kortste keren de hele meute mee.
Ditzelfde gebeurd ook in Nederland, maar op beperkte schaal, omdat veel boerenhonden een beter leven hebben en 's nachts in de stal of het huis mogen overnachten. Dan is het blaffen dus sterk gereduceerd.

Campings in het buitenland liggen vaak in landelijke gebieden, dan valt dat geblaf zeker op als je uit Nederland komt, nog meer als je in Nederland uit de stad komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Slordigheid: ..ditzelfde gebeurt.....
Ivana