wat moet ik doen als mijn hond niet luistert?

Mijn hond is een jaar oud en luistert thuis wel, maar als we hem loslaten in het openbaar en hij ziet een andere hond dan gaat hij er meteen op af en komt niet meer wanneer hij geroepen wordt. Ik weet nooit goed wat te doen: moet ik achter hem aan gaan of wachten tot hij zelf komt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Ga met je hond op gehoorzaamheidscursus. Eerst zal je waarschijnlijk een socialisatiecursus krijgen, maar tijdens die starterscursus leert hij/zij ook al te luisteren naar concrete commando's.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Een hond van een jaar is nog niet volwassen, eerder een puber. Die kan nog veel aan- of juist afleren.
Zo'n cursus kan dus heel nuttig zijn.
Zoals in het vorige antwoord al aangegeven is de 1e stap naar een goede hondenschool, die volgens de moderne inzichten lesgeeft.
Daar ga je leren, dat je je hond pas kan loslaten lopen, als hij betrouwbaar bij jouw komt, als je hem roept. Jij als baas moet namelijk interessanter zijn als die andere hond. Zolang jouw hond succes blijft krijgen, dat hij dus de kans krijgt om naar een andere hond toe te gaan, zal hij dit gedrag blijven herhalen (zelfbelonend gedrag). Jij moet je hond gaan leren, dat luisteren (= in de dit geval komen) leuk is en wat oplevert.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Als de aandacht van een hond eenmaal is getrokken door een ander hond (of een kat) is er geen sprake meer van gehoorzaamheid. Je bent zijn aandacht dan kwijt.
Daar helpt geen training tegen. Een hond is namelijk geen slaaf. Die heeft eigen interesses.
Als je hem toch bij je wilt houden zul je hem moeten aanlijnen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt de hond wel degelijk trainen graag naar de baas toe te komen (door te belonen).
Een hond altijd aangelijnd houden is slecht voor de hond, een hond moet zijn/haar energie kwijt.
.
Zoals hierboven al verschillenden aanhalen hondenschool.

Maar je kan evengoed zelf met je dier aan de slag om het dingen aan te leren. Dan kiezen veel mensen voor zo'n eerst snoepje/dan klikkergeluid als beloning. Want dat is het belangrijkste om goed gedrag aan te leren. Het juiste gedrag belonen.
Er zijn genoeg mensen die hun hond nette manieren leren zonder naar de hondenschool te gaan. Verschillende ideetjes kan je op internet vinden.
Het is gewoon iets waar je veel moet mee bezig zijn.
Beginnen met kleine opdrachtjes ( die hij al kan want thuis is hij wel goed ) .
Met een hele korte lijn zodat hij echt bij je benen blijft en als hij rustig bij je blijft = snoepje. Zo de lijn langer en langer maken ...

Langs de andere kant, hou die hond gewoon aan de lijn. Waarom hem loslaten.
Dat zie ik hier in weilanden zo vaak gebeuren, baasjes die hun honden gewoon laten lopen. Dat kan niet in mijn ogen.
Er kunnen altijd kleine kinderen spelen, andere honden loslopen, wilde dieren, ...
De hond kan iemand tegen komen die echt bang is van honden, of gewoon iemand die het beu is dat ze rond lopen en 'vlees met een smaakje' uitdeelt. Als het in een drukker gebied is kan hij altijd een fietser onder de voet lopen of onder een auto eindigen.
Ben altijd blij als de politie eindelijk nog eens een controle op aangelijnd of niet uitvoert. Jammer genoeg doen ze dat niet vaak.
Hier mag het in principe niet ( weet niet of dat in Nederland ook zo is ) en zou je er zelfs een GAS boete van enkele honderden euro voor kunnen krijgen.

Het kan natuurlijk ook dat er bepaalde gebieden voorzien zijn als hondenwei in je buurt. Dan heb ik het bovenstaande niet geschreven.
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Het "klikkeren" is echt een kunst hoor. Daarvoor moet je echt naar een hondenschool! Timing en shaping kan je echt niet vanaf internet, boeken leren.