Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn cavia heeft opeens diaree na dwangvoeren, hoe kan dat?

Ik moest mijn cavia gaan dwangvoeren omdat hij de vorige keer niet wilde eten door angst. Gister zijn we naar de dierenarts gegaan en mochten we stoppen met dwangvoeren want hij was mooi aangekomen. (kwam omdat hij samen met het dwangvoeren ook normaal at en dronk) maar vandaag eet en drinkt hij wel maar heeft hij een soort diarree ofs? En nu weet ik niet waar dat aan ligt want in zijn brokken zitten gewoon vitamine C en gister was er nog niks. Kan dit komen door plotselingen verwisseling van het eten (stoppen met dwangvoeren) ? Help?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik zou je cavia niet dwangvoeren, dit geeft alleen maar meer stress en dit kan ook diarree veroorzaken, zet gewoon een bakje met voer en misschien een paar snoepjes, als je cavia echt heel erg honger heeft zal hij na een tijdje echt wel gaan eten. geef hem veel aandacht want dit geeft een rustgevend gevoel voor hem zo wordt hij sneller beter. veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou door stress kunnen komen.
Tijdens het dwangvoeren is hij gestresst maar dit kan later pas tot uiting komen. Dus als je er mee gestopt bent dan komt de stress er uit (letterlijk; namelijk de diarree).
De cavia moet hierbij heel goed blijven drinken. Een klein huisdier kan snel bezwijken onder uitdroging.
Ook mag de diarree niet te lang duren (zeker geen week).
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je cavia kan ook diarree krijgen door teveel vocht. Daar zijn cavia's heel gevoelig voor. Als je hem bijv. groentes wil voeren, doe dat met mate en van de komkommer alleen de schil voeren. Het voer kan ook te 'nat' zijn. Maar bij echt caviavoer komt dat niet voor. Sommige mensen zeggen ook dat een cavia teveel drinkt als het water in een bak zit en niet in een fles, maar daar twijfel ik over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding