Kunnen 2 cavia mannen tijdelijk gescheiden worden?

Ik wil ons cavia vrouwtje graag laten dekken. Kennissen hebben twee beertjes die al lange tijd samen zijn. Als er eentje twee weken bij ons komt logeren, kunnen ze dan daarna nog wel samen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veiliger is het om jouw zeugje naar de beertjes brengen wel even uitrekenen wanneer ze de grootste kans heeft zwanger te worden om haar dan onder toezicht bij 1 van de 2 beertjes te laten.Gaan ze niet over tot de "daad"" dan probeer je het een dag of 2 later weer net zolang totdat ze gedekt wordt.

Antwoorden (2)

Het risico is er dat bij terugkomst de cavia's gaan vechten. Zie:

"Een beer wordt ingezet als fokbeer

Met fokbeer wordt in dit verband ook bedoeld een beer die voor één keer bij een zeugje zit. Dus als je je beer uitleent zodat hij een zeugje kan dekken en je bent van plan dat nooit meer te doen, dan nog wordt hij, althans in dit verband, beschouwd als een fokbeer.
Als een van de beren bij een zeugje wordt gezet, daar een paar weken of maanden blijft, en dan weer terug wordt gezet bij de andere beer, zit de kans er in dat ze gaan vechten en dat ze, wat je ook probeert, niet meer samen kunnen leven. Dit hoeft niet zo te zijn, want er zijn ook fokberen die wel goed samengaan met een beer na bij een zeugje te hebben gezeten, maar het risico zit er nu eenmaal in.
Voor je 'ja' zegt tegen iemand die vraagt of hij je beer mag lenen omdat hij zo graag een nestje wil van zijn zeugje, dien je je dus af te vragen of je het risico wilt nemen dat jouw beren niet meer samen kunnen wonen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan gebeuren dat de cavia die in het vaste hok blijft zitten het zijn eigendom maakt en als er dan een mannetje bij komt betreed hij zijn eigendom. Wat ook kan gebeuren is dat ze elkaar missen dat kun je zien dat de cavia's minder eten en meer drinken.