Mijn duitse herder van 5 maanden heeft maar een bal moet ik mij zorgen maken?

Mijn Duitse herder van 5 maanden heeft maar een bal moet ik mij zorgen maken? De invaller van de dierenarts zei van niet maar nu krijg ik van mensen te horen dat hij er kanker van kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Ivana
10 jaar geleden
Hij kan zonder twee ballen ook niet op een show ter keuring verschijnen. Hij wordt dan niet toegelaten. Misschien vind je dit totaal onbelangrijk.

Antwoorden (3)

Als je herder nog maar 5 maand is, is er geen reden tot ongerustheid.
Deze kan alsnog indalen, indien dit na de zesde maand nog niet is gebeurt dan moet je eens terug naar de dierenarts.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
De dierenarts kan de niet ingedaalde bal alsnog uit de buik masseren.
Lukt dit niet en de hond heeft wel degelijk 2 testikels (sommige honden hebben er maar 1) dan wordt het een operatie.
Dus nog effe geduld met wat geluk komt alles op natuurlijke wijze in orde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De testikels moeten bij 8 weken al aanwezig zijn bij honden, maar meestal gebeurd dat pas definitief op 6 maanden leeftijd. Als na een jaar de ballen nog niet zijn ingedaald, gebeurd dit vaak ook niet meer.
Het kan problemen opleveren, dus het is raadzaam om het sowieso even na te vragen aan je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk heeft hij er wel 2, maar is er 1 nog niet ingedaald. De kans dat dit vanzelf nog gebeurd wordt wel klein.
Als u had willen fokken met uw hond, is dit nu sterk af te raden. Cryptorchidie is namelijk erfelijk. Het hoeft verder geen probleem te zijn, de kans dat een binnenbal wordt aangetast door kanker is even groot als het risico dat uw hond loopt om niet meer wakker te worden uit een narcose. Alleen als u zou besluiten om uw hond te laten castreren, worden de kosten hiervoor wat hoger omdat er eigenlijk 2 operaties uitgevoerd moeten worden. Een binnenbal opsporen is soms zo gebeurd en soms kan je zomaar een hele tijd op zoek zijn. De keuze voor castratie zou ik helemaal af laten hangen aan het karakter en gedrag van uw hond. Als het een goed te hanteren, vriendelijke reu is, zou ik hem lekker zo laten.