Hond knippen en scheren?

We hebben een boomer hondje, hij heeft veel haar, en om de 3 maanden moet hij geschoren worden.

Nu heb ik een tondeuze gekocht voor honden, maar er is niet door te komen met dat apparaat.

Moet ik dan eerst de hond zover knippen dat het wel gaat lukken?
En is het knippen handiger als de haren bv nat zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Hoi,

De vacht van een boomer hondje vraagt veel verzorging. Het is belangrijk dat je hem dagelijks uitgebreid kamt! Dat scheelt al een berg in de dikte van de vacht. Ik vraag me af of je wel een professionele tondeuse hebt. Veel tondeuses worden verkocht als zouden ze geschikt zijn een hondenvacht mee te scheren, dit is echter niet waar. Een goede tondeuse die geschikt is om een hond mee te trimmen kost al gauw rond de 400 euro!!! Alle tondeuses die (veel) goedkoper zijn kunnen beschouwd worden als ongeschikt. Een goede professionele tondeuse kan vrijwel iedere (normaal onderhouden) vacht aan, of die nu dik of dun is.

Je kunt het beste informatie inwinnen bij een opgeleide trimmer. Knippen is niet de manier om ervoor te zorgen dat de vacht te scheren is. Goed borstelen is dit wel. En dat moet dus elke dag! Het voorkomt ook dat je hondje klitten krijgt. Een verkeerde tondeuse is slecht voor de vacht van je hondje. Als je dus zelf wilt scheren investeer dan in een professionele tondeuse. En nee hoor, ik heb er geen aandelen in en wordt er financieel niks wijzer van als jij zo'n dure tondeuse aanschaft ;-) Het is een eenmalige investering, een goede professionele tondeuse die goed wordt onderhouden gaat minstens tien jaar mee. De goedkopere tondeuses niet!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk inderdaad dat je de hond eerst moet knippen, zo kort je kunt. Ik ga ook elke 3 maanden met ons hondje naar de trimster, de laatste keer moest ie helemaal kaal ( snik) omdat ik er al een poosje niet meer door kwam met de kam was z'n vacht al aan het vervilten. De trimster heeft het haar eerst zoveel mogelijk afgeknipt en is er daarna met de tondeuse door gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,dat je hem,vooral als z'n vacht erg dik is,eerst moet knippen en er daarna met de tondeuse door moet gaan. Meteen met de tondeuse werkt niet bij een dikkee vacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben 2 dwergsnautzers met zachte haren.
Omdat ik graag alle dingen zelf doe, heb ik een tondeuze aangschaft.
Wat een ellende hiermee!!!
Uit wanhoop een andere gekocht, ging aanvankelijk goed maar daarna begonnen de problemen opnieuw.
Nieuwe mesjes voor gekocht, maar na 2 keer knippen weer ellende.
Toen hebben wij een goede (dure) tondeuse gekocht van het merk Mozer en dat gaat prima, wel al een keer de mesjes laten slijpen.
Als je het goed wil doen moet je altijd de hond eerst wassen en kammen.
Is hij goed droog dan is al het vuil uit zijn vacht die de mesjes bot maken.
Ik begin boven op zijn rug/nek en dan richting staart.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een lieve hondjes zeg, goed voor zorgen hoor, je kunt ze eerst voor knippen het gaat makkelijk met een uitdunkam en dan met de tondeuse erover, heb zelf hele goede ervaring met mijn eigen hond altijd gehad.