Hoeveel hoort het kuiken van een zijdehoen te wegen na 6 weken?

Vrienden hebben (hadden) twee kuikens van hun zijdehoentje. Ik denk dat ze zwaar onder gewicht zijn, maar zou graag weten hoeveel ze zouden moeten wegen. Eentje ging dood op 5 weken, het andere is nu 6 weken en weegt 64 gram.

Ik heb het nu uit het kippenhok gehaald (waar meerdere kippenrassen samen zitten). Nu zit het binnen waar ik het hoop dat het beter zal kunnen eten.

Maak ik me terecht zorgen of hoort het kuiken van een zijdehoentje op 6 weken echt maar 64 gram te wegen?

(op de foto een voorbeeldje om welk soort ras het gaat)

Toegevoegd na 1 dag:
Iemand een idee van het gewicht van een pas uitgekomen kuikentje misschien?

Toegevoegd na 3 dagen:
Help, wat kan ik doen... het kuiken blijft elke dag een beetje afvallen. Het weegt nu nog 58 gram.

Toegevoegd na 3 dagen:
Op de onderste foto het kuikentje van meer dan 6 weken oud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Rieneke1
12 jaar geleden
ik wou dat ik je kon helpen, maar ik vrees dat het er gewoon niet inzit voor het beestje.
je zou nog kunnen informeren of er in jouw buurt een dierenarts zit die gespecialiseerd is in vogels.
maar ik heb er een hard hoofd in :(
Rieneke1
12 jaar geleden
nav je foto; dit lijkt meer een kuiken van 1 week!
in 6 weken moet je toch normaal gezien een bijna volgroeide kip hebben.
er is duidelijk iets grondig mis :(
hoe is hij verder qua eten en levendigheid? vraag anders eens raad op het kippenprikbord van de dierenstartpagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Rieneke, dat is de reden dat ik aan de vrienden voorstelde het binnen te halen en het nu even bij mij te zetten.
Het eet nog, scharrelt soms wat rond, drinkt nog, maar zoals ik hieronder al schreef zag ik net dat het een bek vol witte schuimbubbels had nadat het gedronken had. En daarna dronk het dus lustig voort. Paar minuten later weer keel gestrekt en weer een bekje dat overliep van witte schuimbubbeltjes. Nog nooit gezien... (helaas schudde het meteen het hoofdje om het schuim weg te krijgen, dus geen foto van kunnen maken)
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, dat is duidelijk.
dan kan ik je alleen aanraden het beestje in te laten slapen.
vergevorderde ongeneeslijke longschimmel.
heb nog even overlegd met de baas van het vogelasiel waar ik werk, en die zag ook geen oplossing.
sorry, heel erg spijtig, zo'n jong diertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, is dat besmettelijk voor de andere kippen waar het 6 weken heeft bijgezeten?
En is het besmettelijk voor mensen (het staat nu intussen al enkele dagen bij mij in de huiskamer). Om wat voor kiem gaat het volgens jullie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat in elk geval zelf al van in het begin met het idee dat ie mogelijk een longontsteking had. Maar zulke bubbeltjes had ik nog nooit gezien.
Vanavond lijkt het trouwens wat op te knappen, het weegt opnieuw 60 gram en komt weer aandacht zoeken.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja voor de kippen kan het besmettelijk zijn, hoewel het niet gezegd is dat die ook ziek gaan worden.
nee voor de mensen niet.
kan even niet op de naam komen, is geen aspergilosis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
63 gram vandaag... 't was wel heel kwiek rond aan het rennen toen ik het wilde pakken voor de weegschaal. Maar nog steeds geregeld ligt het met open bekje te ademen.
Doch geen inhumane toestanden. Mijn respiratoire distress is groter tijdens een astma-like attack of bronchitis.
Rieneke1
12 jaar geleden
als het kuiken niet lijdt, begrijp ik wel dat je het toch nog aan wil kijken hoor, maar ik vrees dat ik er toch een hard hoofd in heb.
hou je me op de hoogte?
je vraag wordt nl morgen gesloten.

Het beste antwoord

het lijkt me veel te weinig.
volwassen wegen ze tussen de 500 en 700 gram, afhankelijk van het geslacht.
een kuiken van 6 weken hoort al aardig die richting op te gaan lijkt me.
krijgen ze volwaardig opfokvoer?
hebben ze wellicht een antibioticakuur gehad?
zijn ze ontwormd?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kregen kuikenmeel, maar dat werd voornamelijk opgegeten door de grote kippen. Ontwormd geloof ik niet, maar wel ingepoederd tegen kippenluizen. Antibioticakuur geloof ik niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan zou ik 'm rap ontwormen (liefst met een middeltje van de dierenarts), en goede kwaliteit opfokkorrels geven.
let ook op dat het kleintje op temperatuur blijft, het is best fris.
succes met het hoentje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kuikentje zit binnen en heeft een (bureau)lamp om zich aan te warmen waar het inderdaad al dagen dankbaar tegenaan kruipt. Net gezien dat het melkkleurig schuim opreutelt als het gedronken heeft... een bek vol. Nog nooit gezien bij kippen/kuikens. Enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Kan het een longontsteking hebben of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momenteel nog steeds onder de lamp en inmiddels 76 gram en energieker. Ik hou het binnen tot het zeker zo'n 100 gram weegt en geen ademhalingsklachten meer heeft. Nog tips hoe ik het vlot van onder de lamp klaarkrijg om weer buiten in de ren te overleven?