Een egel als huisdier?

Een kennis van mij heeft een egel als huisdier ( als jong egel opgevangen om bij te voeden).
Nu vraag ik me af, waar moet je rekening mee houden..
Waar houden ze van en wat eten ze.
Misschien dat iemand ervaring heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast wat basisinfo:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een ontheffing van het ministerie nodig om een egel te houden, en die krijg je alleen als je een egelopvang hebt.
Zie hier voor veel info: http://www.egelopvangdenhaag.nl/

Het beste antwoord

Ze eten fijngeprakte en verdund kattenvoer, en verder alles wat ze zelf kunnen bijelkaar halen.
Verder moet je bedenken dat ze een verzamelbak van vlooien en parasieten zijn.
Voor meer info kun je kijken of er in de buurt een egelopvang is, die kunnen je er meer over vertellen , google er even naar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou rekening houden met vlooien....
Geen enkel dier heeft zoveel vlooien als een egel!
En euhm.. Een egel is echt geen huisdier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben hem toen op gevangen omdat het een weesje was met te weinig gewicht de overlevingskansen waren 50/50 dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En egels barsten vaak ook van de teken :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als ze van jongs af aan binnen leven??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar een egel is geen huisdier, hij zal nooit oud worden als hij in huis wordt gehouden. Dat beestje moet gewoon naar een opvang die precies weten wat ze moeten doen om hem/haar weer zo opgepept te krijgen zodat het weer aan kan sterken en het vervolgens weer uit te zetten op een natuurlijke plek. Ik neem aan dat het egeltje ooit buiten was, en dat het idd helemaal onder de vlooien zat/zit. Misschien hebben de mensen die het nu thuis hebben al wel een heerlijke vlooien broedplaats in huis, en met dagen als dit willen die lekker groeien..... Ik wens ze veel sterkte en wijsheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een egel MAG niet gehouden worden, dat is domweg verboden.
De personen die voor de Egelopvang jonkies en verzwakte dieren opvangen weten wat ze moeten doen - en wat ze moeten laten. Zulke egels worden ook zo spoedig mogelijk weer vrijgelaten.
Een egel mag je niet als huisdier houden, want het zijn beschermde dieren.
Wel doen bepaalde mensen in overleg met een Egelopvang in de buurt opvang voor jonge of zieke egels.
Je mag ze dus niet zomaar in huis nemen, je kunt dat alleen doen als de Egelopvang jou aangewezen heeft als opvangadres (en dan krijg je exact te horen wat je wel en niet moet doen en voeren en dergelijke).