heel, heel kort.
nadat een kat gegeten heeft, is hij een uurtje of drie verzadigd, en krijgt dan weer honger.
het is daarom ook geen goed idee een kat maar twee of drie maal daags te voeren.
als ze hun natuur kunnen volgen, nemen katten zo'n 18 maaltijden per dag, ter grootte van een muisje of minder.

dan is er nog een bijkomend probleem: katten kunnen enorm slecht tegen vasten, hun lever is er niet tegen bestand.
twee dagen vasten kan al zorgen voor leververvetting, zeker bij katten die aan de mollige kant zijn.
de kat komt dan in een neerwaartse spriraal, die kan eindigen met de dood.

en zieke kat die niet wil eten, moet op korte termijn gedwangvoerd worden met een spuitje.
de dierenarts verkoopt hiervoor hills a/d, erg voedzaam, en makkelijk vloeibaar te maken.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kat kan je beter niet langer dan 3 dagen zonder eten laten, omdat er dan al schadelijke leververanderingen optreden. Als een kat namelijk niet eet worden de vetten uit zijn lichaam afgebroken en opgeslagen in de lever, de zogenoemde leververvetting.
Amadea
13 jaar geleden
Heel lang, zonder water is een groter probleem. Ik had mijn kat naar een kattenopvang gedaan om problemen te voorkomen maar ze kwam super mager terug. Waarschijnlijk had ze niet gegeten, het voedsel voor haar neus laten wegnemen. Maar lang zonder vocht kan ook voor een kat fataal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Rieneke al aangeeft: na drie uur heeft een kat honger. Katten eten van nature 15 à 20 keer per dag. Veel katten hebben dan ook het grootste deel van de dag honger omdat ze maar een of twee keer per dag eten krijgen.
Na drie dagen niet eten kan een kat doodgaan aan leververvetting.
Vaak denken mensen dat katten net als bv leeuwen tamelijk lang zonder eten kunnen. Maar leeuwen jagen in groepsverband op grote prooien; katten jagen in hun eentje op de kleine prooien. Dat brengt een ander eetpatroon met zich mee.

Elles Nijsen kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 6 minuten:
ps hier vind je meer info:
http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/health/voeding/