Hoe kan een kat die geen gebitsproblemen heeft, zomaar een tand verliezen?

vanochtend vond ik een tand, die bij nadere controle de rechterbovenhoektand van mijn oude poes miepje bleek te zijn.
haar bekje ruikt goed, en bovendien is het tandvlees mooi zachtroze.
twee weken terug is haar gebit nog door de dierenarts bekeken en in orde bevonden.

Rieneke1
13 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde Miep wiens bekje ongevraagd door een bezoeker werd opengesperd om te demonstreren hoe je het gebit van een kat controleert?
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, dezelfde miep, maar dat opensperren gebeurde al een tijd terug hoor!
ik stelde m'n vraag gisteren, omdat een andere bezoeker miep zo maar optilde, terwijl ik dat liever niet doe, omdat ze artrose heeft.

Het beste antwoord

Wellicht heeft ze haar bekje gestoten of is ze gevallen. Ook kan, ondanks een goed gebit op het oog, onder het tandvlees/ bij de wortels al een ontsteking aanwezig zijn geweest. Op oudere leeftijd kan ook het tandbeen zachter worden, waardoor tanden makkelijker loslaten.
Aangezien je het tandje hebt gevonden, is het aan te raden deze even goed te bekijken. Is het er helemaal uitgekomen? De wortel van een hoektand is zeker 2 a 3 keer zo lang als het gedeelte wat zichtbaar is.
Bij achtergebleven restjes zullen deze uitgeboord moeten worden, want vaak gaat het ontsteken. Let ook op of dat het wondje goed geneest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

met een oudere poes kun je dat hebben maar dit mag geen probleem zijn daar poezen een zeer sterk tandbeen hebben om te eten
fremar
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ze eet idd prima, geen problemen op dat vlak.
maar ik vind het zo bizar: ze kreeg onlangs nog complimenten van de dierenarts over haar gebit.
zo'n tand valt toch niet zomaar uit?
fremar
13 jaar geleden
op leeftijd vallen die tanden er zo uit ,na die ene zullen er nog wel volgen.Maar volgens mijn dierenarts geen probleem en mag je haar verder dezelfde voeding blijven geven
Tja, het hoort toch bij het ouder worden van katten, ondanks goede verzorging, maar ze kunnen er prima mee leven. Mijn vorige kat was op een gegeven moment al haar hoektanden kwijt, en nodig of niet, ik heb toch maar de staafmixer op haar eten gezet (brokjes slikte ze zo door, dus leek me ook niet goed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat ik her en der op internet lees, gaat daar een ontstoken bekkie met tandsteen ed aan vooraf, maar dat is hier niet het geval.
ze heeft net nog een flink stuk sucadelap weggeknaagd, dus eten gaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig toch!
Ze kan haar tand gestoten hebben,en scheurtje ontstaan,aangezien gebit al bekeken was ligt tandsteen niet voor de hand.Wel zou ik wel bij dierenarts na laten kijken,soms zit er dan nog een wortelpunt in de kaak wat
problemen kan geven.(er zit een flinke wortelpunt aan hoektand,bijna even lang als tand zelf)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het de leeftijd; poes hier (12) is al jaren alle kleine (voor)tandjes kwijt zonder enige duidelijke reden.
Zolang ze nog vlees kan wegwerken kan ze dus duidelijk nog dingen kauwen/knippen en zou ik me niet teveel zorgen maken, zeker als haar tandvlees er goed uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze ouder wordende kater had dat ook. We moesten met hem naar de dierenarts voor iets anders en zo tijdens de behandeling vertelde ik de dierenarts dat de kat steeds meer zijn tong uit de bek had hangen.
Normaal wordt de tong tegengehouden door de ondertanden. De dierenarts keek het na en wat bleek? Hij kon met een tangetje zo alle ondertanden eruit halen, ze zaten allemaal los in zijn bekje. Pure ouderdom en nooit last gehad.