Waarom komen er bobbeltjes in een gestucte muur?

wij hebben in een oud huis een nieuwe badkamer laten plaatsen. De muren zijn opnieuw gestuct (was een hele dikke laag) en dat is nu een jaar geleden. Er zit latex op de muren voor buiten. Sinds een week zitten er op één plek opeens allemaal bobbeltjes. Het is geen buitenmuur maar de muur waar aan de andere kant de wc zit. Wat is dit en wat kan ik er aan doen?

Picture for question
7 jaar geleden
19.8K
Thecis
7 jaar geleden
De bobbeltjes komen meestal door vocht. Stucwerk kan heel lang duren om te drogen. Een jaar is idd wat lang maar als de ruimte heel vochtig is van zichzelf (hoge luchtvochtigheid) kan het stucwerk ook moeilijk drogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan de andere kant het toilet:
Dan is een lekkage ook een optie, als dat het geval is zal het meestal snel erger worden.

Het beste antwoord

Er zit vocht achter de verflaag.

Om de muur weer mooi te krijgen, moet je op en rond die plekken de verflaag afsteken, goed laten drogen en pas daarna opnieuw afwerken.

Zoek uit waarom het vochtig is. Komt er vanuit de douche ergens vocht achter de verflaag? Was de muur niet goed droog voordat die geschilderd werd? Of komt er vocht in de muur vanuit de wc? Optrekkend vocht vanuit de vloer of vocht dat vanuit het plafond zakt is ook een optie. Op de foto is niet te zien op welke hoogte de vochtplekken zitten en hoe de afwerking van de muur verder is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gebruik altijd een geschikte verf voor de badkamer. Niet elke watervaste latex voor buiten is geschikt om in een badkamer te gebruiken.

"Een badkamer verven, de juiste verf is de eerste stap

Om een badkamer te voorzien van een verflaag met hoge kwaliteit is het van groot belang dat we de juiste verf gebruiken. De badkamer is een van de meest vochtige ruimtes in een woning en heeft daarom speciale aandacht nodig als het gaat om verven. De juiste verf moet in ieder geval schimmelwerend zijn. Vochtige ruimtes zijn nu eenmaal gevoelig voor schimmels en die wil natuurlijk niemand in de badkamer aantreffen. Daarom gebruiken we altijd schimmelwerende latex. Zo voorkomen we een hoop ellende die met schimmelvorming gepaard gaat. Daarnaast zorgt vocht ervoor dat schilderwerk snel afbladdert. Ook dit willen we te allen tijde voorkomen. Wijnands Schilderwerken maakt onder meer gebruik van Sikkens Alpha Humitex SF om badkamers te schilderen. Deze latex is een watergedragen schrobvaste waterdamp doorlatende gladde muurverf."
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zie ik rechts onder in de hoek van de foto een stukje plint?
Dan nog weten we niet op het op de begane grond is of op een verdieping.
Niesje1973
7 jaar geleden
Ik heb een andere foto erbij geplaatst. Rechts zie je de inloopdouche. De douchekraan zit rechts en de muur wordt daar nooit nat door het douchen. Het stucwerk heeft weken gedroogd met een bouwdroger aan, 24 uur per dag. Hoe kan het dat het na een jaar opeens gaat bobbelen? We hebben juist op aanraden van de stukadoor latex voor buiten i.p.v. badkamerlatex gebruikt omdat die teveel afsluit.
Inekez1
7 jaar geleden
De plekken zitten alleen onderaan op de muur? Is het een badkamer op de begane grond? Ik vermoed dat de muur onderaan erg koud is. In combinatie met warme vochtige lucht krijg je dan condens op de muren. Juist door het gebruik van ademende latex trekt het condens door de verflaag heen in de muur. De stuclaag neemt dat vocht op en op een gegeven moment tast dat de hechting van de verflaag aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vocht is een isolatie probleem geen ventilatieprobleem. Op de plaatsen, waar het vocht condenseert is het koud. dat is niet erg, als het vocht door de muur naar buiten kan. Is de spouw geisoleerd? Is de spouw gecontroleerd op warmtebruggen? Zaten er onder de stuclaag tegels of waterdichte verf?
Tot slot kan het ook veroorzaakt worden door een niet uitgewerkte stuclaag met veel kalk.
Niesje1973
7 jaar geleden
Zoals al eerder vermeld is het geen buitenmuur. Wat warmtebruggen zijn weet ik niet maar aangezien het geen buitenmuur is zal dit niet van toepassing zijn. De oude tegels zijn van de muur gehaald en daar zat geen verf onder. Daarna is de muur gestuct. En zoals vermeld lang genoeg gedroogd (volgens de aannemer) voordat er latex op ging. Ik vind het vooral vreemd dat het al een jaar geleden gestuct is en nu pas gaat bobbelen.