Moeten gipsplaten altijd gestuckt worden alvorens je er muurverf op doet?

Als ik de gipsplaten op de raggels heb geschroefd en de naden dicht heb gekit, kan ik dan een primer opbrengen en daarna de muurverf of moet ik de platen eerst persé stucken?

7 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hopelijk heb je de naden dicht gekit met acrylkit, anders valt er helemaal niet overheen te schilderen. Naar mijn idee, had je de naden beter kunnen opvullen met gipsplatenvuller, vergeet ook de schroefgaten niet op te vullen. Als je de naden glad hebt dicht gekit, is het mogelijk om na het drogen van de primer de gipsplaten te schilderen, meestal valt daarna pas op of de naden en schroefgaten echt glad zijn afgewerkt. Probeer het gewoon, breng de eerste laag verdund op, lees daarvoor de aanwijzingen op de verpakking van de verf, daarna kun je alsnog beslissen hoe verder te gaan.

Antwoorden (1)

Gipsplaten hoeven niet gestuct te worden, maar dien je wel voor te behandelen met een primer, voordat de muurverf zich kan hechten. De kans bestaat namelijk dat de muurverf gaat bladeren als de wand niet is voorbehandeld met een primer.

Let op de verschillende soorten gipsplaten bij het aanbrengen in een vochtige omgeving als een badkamer. Als je stucwerk wilt dan gebruik je de bruine stucplaten. Als je schilderwerk wilt gebruik je greenboard (speciale badkamerplaat). Witte platen zijn minder geschikt voor de badkamer, alhoewel je deze wel weer met schimmelwerende muurverf kunt bewerken.

Het verven van gipsplaten gaat het eenvoudigst met een roller van schapenvacht en latex- of structuurverf. Wanneer je de gipsplaten een kleurtje geeft met latex moet je eerst de schroefgaten en de naden plamuren of kitten. Gebruik je structuurverf om je gipsplaten te schilderen kan dit achterwege gelaten worden. Het structuurmateriaal in de verf verdoezelt alle oneffenheden.

Vul met het vulmiddel alle naden en schroefgaten. Wil je de naden gedeeltelijk zichtbaar houden vul je ze half met een overschilderbare kit. Als je de naden en schroefgaten hebt afgewerkt schuur je de plamuurplekken lichtjes op. Sommige gipsplaten zijn voorzien van een voorstrijklaag opdat de gipsplaat minder zal zuigen. Indien deze hechtlaag er niet opzit moet je voordat je de gipsplaten gaat schilderen hem eerst zelf aanbrengen.

Voor de eerste verflaag verdun je de latex met 10%. Voorkom pluizen van je vachtroller door deze eerst goed met verf te verzadigen en uit te drukken op het verfrooster. Na het drogen van de eerste laag breng je de tweede laag latex onverdund aan. Begin bij het gipsplaten schilderen altijd eerst met de randen en werk van daaruit naar het midden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het enige waar ik het niet mee eens ben in je antwoord, is dat structuurverf de naden en schroefgaten opvult, dat is zelden tot nooit waar, verder prima antwoord.