Hoe bestrijd ik zelf het beste ratten?

Ik heb waarschijnlijk een of meer ratten in de keuken, ik wil er uiteraard vanaf.

De gemeente is in het verleden zijn afspraken niet nagekomen en ik kan daar niet echt van op aan.

Mijn kat is bovendien te lui om iets te ondernemen, althans zo lijkt het.

Zijn er goede middelen / methodes die ik zelf kan toepassen?

Welke dingen zijn dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Als het gaat om een huis situatie kun je het beste kijken waar ze vandaan komen , de toevoer zeg maar.
Je moet als eerste een preventie aanmaken dus zorgen dat ze niet meer naar binnen kunnen komen zoek of je gaten hebt of dat ze misschien via een deur die open staat naar binnen komen of wat dan ook vaak zijn ratten wel in de buurt van water. Als je de gaten hebt gedicht bijvoorbeeld met mouse stop kit of een pannen spons in de muren te proppen kun je gaan bestrijden.

Je moet zowiezo zorgen dat er niks is waar ze naar zoeken , dus voedsel of etensresten van de vloer verwijderen en goed schoonmaken. Sommige schoonmaak middelen hebben in de praktijk wel is effect op knaagdieren.

Eerst moet je weten wat voor soort rat het is , dan kan je zien aan uitwerpselen of als je het beest zelf ziet.
Bestrijden kun je het besten doen vanaf buiten , ratten zijn van naturen schuw hou daar rekening mee.

Je kunt een ratbox kopen en daar gif in plaatsen en die buiten plaatsen als de keuken op een tuin of iets dergelijks aansluit , leg op de box een steen voor het verschuiven.
Als je een grotere tuin hebt probeer ze dan ongeveer 5 m uit elkaar te plaatsen en het liefst rondom je huis.
Je hebt ook rat klapvallen maar die werken vaak niet zo heel goed.

Wat je ook nog kan doen wat bedrijven vaak doen is een plaagdier bestrijder een analyse laten geven.
En wellicht voor een klein bedrag het laten oplossen , en er zijn veel goede bestrijders die dat voor een klein bedrag doen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging als je een kelder hebt kan het een ander verhaal worden , je moet dus eigenlijk iets meer details geven om nou echt te weten wat je kunt doen.

Het beste is het om het te zien op foto's of plattegrondje hoe de bouw in elkaar zit en waar je keuken op aansluit e.d

Toegevoegd na 5 minuten:
een rat in de keuken is wel uniek want ze zijn schuw weet je zeker dat het een rat is? het kan ook een muis zijn.
Dat kan je zien aan knaag sporen ratten maken grotere beten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Ik heb in mijn keuken last van een situatie waar ik de ratten haast niet buiten kan houden, door allerlei openingen waar ik niet direct iets aan kan doen (huurwoning bovendien). Het gaat om een bruine rat of meerdere bruine ratten. Toen het probleem de vorige keer de kop opstak heb ik de beestjes zelf gezien, toen is er een rattenbestrijder van de gemeente geweest. Met die man kon je echter absoluut geen afspraken maken, die zei maar wat, maar deed iets heel anders (niet op komen dagen, zijn lokdoos hier achterlaten etc.) Daar komt bij dat de doos met vergif van de gemeente de vorige keer gewerkt heeft, maar het gevolg was een dode rat die zich ergens bevond waar wij er niet bij konden (sterker nog we hebben niet met zekerheid vast kunnen stellen waar de rat zich bevond), maar het stonk wel een uur in de wind, gedurende een langere tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb het beestje zelf gezien en ik heb in het verleden ook wel muizen en zwarte ratten gezien (ik bedoel rattus rattus, dus niet een tamme rat die toevallig een zwarte kleur heeft) en we hebben het hier echt over een rattus norvegicus. Dat ze schuw zijn weet ik, ik zie ook veel vaker de sporen (knaagsporen en uitwerpselen) dan de rat zelf, de twee of drie keer dat ik het beestje in het verleden zelf zag wist deze ook niet hoe snel hij weg moest zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de gemeente moet gewoon de openingen dichten als het een huur huis is.
Anders moet je bij de grote gaten zelf er iets voorleggen een steen of een plant wat dan ook.
Klopt ze eten van een gif en gaan terug naar het nest of iets dergelijks waardoor ze bij een klein stootje waar ze langs lopen al dood gaan, maar weet je ook wat voor gif het is? De nieuwere giffen zorgen ervoor dat de stank ook minder word. en als je zelf wilt bestrijden met klapvallen of iets dergelijks plaats ze altijd lang een muur want ratten/muizen zien heel slecht en lopen met hun snorharen langs een muur om te weten waar ze lopen. Als je goed wilt zien waar ze lopen moet je kijken of je sporen ziet waar ze heen gaan , zwarte vegen bij gaten van buiksporen en uitwerpselen. en het is slim om je voedsel wat hoger op te slaan. Heb je ook aanvraat van de beesten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was er minder overlast toen de dode rat er lag?
Heb je ook gezien waar die heen ging of was dat buiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem leek eerst geheel opgelost, het leek erop dat alle ratten weg waren, dus nu stond er (stom natuurlijk) op een plank in de keuken wat spul dat eetbaar is en daar was door een plastic verpakking heengebeten en er waren grote knaagsporen op het eten zelf. Deze beestjes komen bij mij via het plafond naar binnen, mijn huurwoning is gek genoeg voorzien van systeemplafonds, waardoor het in feit een grote open bedoening is, daarbij komt dat de ratten waarschijnlijk via een afvoerpijp binnen kunnen komen. Ik zal eens in overleg met de verhuurder over wat zij van plan zijn te doen aan preventie, zodat er van echte bestrijding sprake kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dode rat zal ergens achtergebleven zijn, ook achter de ingebouwde kasten in de keuken (op voor ons compleet onbereikbare plaatsen) is te veel ruimte waar dit soort beesten zich kunnen ophouden, ik vermoed dat daar ergens een nest zit of zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen ja , ze komen daar heel goed doorheen , je moet het gewoon eisen van de verhuurder dat het opgelost wordt. En als de gemeente het niet doet of kan moeten ze maar iemand anders erop afsturen want dit is overlast en schade voor jouw zelf , ik denk dat je zelf niks anders kan doen dan je eten veilig op te slaan en zoveel mogelijk vermijden en voor de rest moet de gemeente het probleem oplossen aangezien het een huur huis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijven bellen en er achter aangaan tot ze gek van je worden dit is te gek voor woorden.

Andere antwoorden (6)

Je zult je het beste goed kunnen inlezen, hier alvast een link http://www.tuinadvies.nl/dieren_muizen_ratten.htm.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 dankjewel, ik heb natuurlijk ook al het een en ander gezien / gelezen, maar meer is altijd welkom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Ik heb nog even nagedacht over die kat.
Maar katten vangen muizen en tegenwordig niet eens meer. Met ratten hebben katten normaliter inderdaad helemaal niks. Ratten kunnen ook gevaarlijk zijn en ook nog ziektes over brengen.
Ik hoop dat je er snel vanaf bent!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin zag je de kat er nog wel wat achteraanjagen, maar veel zin heeft dat niet, de rat zit/zat op plekken waar de kat ook niet bij kan, al zou hij hem daadwerkelijk willen vangen.
Start een restaurant op, bijvoorbeeld: "Het Waterkonijn".

Toegevoegd na 16 minuten:
Receptje, om te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het ratten zijn? Ratten komen namelijk niet zomaar in huis. Muizen komen veel vaker voor. Zeker in keukens en rattengif heeft 0 effect op muizen (resistentie problemen; de muizen groeien er goed op).

Als je daadwerkelijk ratten hebt is er een heel dikke kans dat je een kapot riool in de buurt hebt (eigenlijk de enige oorzaak van overlast van bruine ratten in Nederland; zwarte ratten zijn binnen de bebouwde kom zeer zeldzaam) dus zoek op waar dat je riolen liggen en controleer ze/laat ze nakijken. Een enkele verdwaalde rat kan gebeuren maar bij een meer regelmatige overlast of meerdere dieren heb je een groter probleem.

In het ergste geval moet je het nodige opgraven/laten opgraven. Een professioneel (gediplomeerd) bestrijder en ervaren riool werkers zijn vaak goed instaat om daar een goede inschatting van te maken (de rekening voor een bestrijder zou naar de gemeente moeten gaan daar voor zover ik weet ratten bestrijding in Nederland voor iig burgers gratis is ivm openbare veiligheid en hygiëne).
Zorg dat je dan kan vaststellen of het probleem in je huis/op eigen erf zit of daarbuiten. In het eerste geval moet de huisbaas het riool repareren, in het 2e de gemeente. Bij weigering kan Bouw en Woning toezicht de reparatie uitvoeren en de kosten verhalen op de verantwoordelijke. Je kan ook daar eens navragen in hoeverre dat voor rattenbestrijding in het algemeen werkt en of je de kosten van een particuliere bestrijder kan verhalen op de gemeente.

Je kan vergif gebruiken maar let daarbij wel op dat het rattengif dat in Nederland verkrijgbaar is bijzonder zwak is (ivm milieu regels) en bij verkeerd gebruik bijzonder ineffectief is. Daarbij geld hier zeker dat je met alleen symptoombestrijding eigenlijk nergens komt. Gif werkt pas als je het probleem ook bij de bron aan pakt.

Je kat achter de ratten aan sturen is een slecht idee. Ratten zijn niet alleen zeer venijnige vechters maar zijn ook vergeven van ziek makers. Menig kat heeft een confrontatie met een volwassen bruine rat rat niet overleefd. (Vergis je niet in het formaat van een rat: een volwassen bruine rat kan zonder staart al bijna 30 cm zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt. Men is wel weer met de riolering bezig niet zo gek ver van mijn huis, maar daarnaast heb ik hier in de straat vaker ratten gezien, ook soms (zij het zelden) gewoon op straat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomcat blox gebruiken ;)
En het klopt wat je zegt over het groeien van de muizen op rattengif ik heb wel eens een gemuteerde muis gezien die was gewoon bijna zo groot als een rat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat nog niet eens over gemuteerde muizen. Ze zijn domweg immuun voor het gif en daar het gif meestal met iets lekkers gemengd wordt (eerste klas haver is een populaire) krijg je dan alleen maar meer (en dikke :) ) muizen. Ik vermoed hier zelf dat je een groot model tuinspitsmuis hebt gezien of misschien een kleine zwarte rat (zwarte ratten zijn niet noodzakelijk zwart). Die twee kunnen van een afstand nogal op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo naar jouw avatar van the Brain kijk RoepiRoepi, dan zie ik wel een gemuteerde muis, die bovendien nog van plan is de wereld over te nemen, zoals elke avond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft een hobby nodig.
Zet een kat in de keuken, geef hem niet te veel eten en je bent er van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 bedankt, maar gezien het vorige antwoord zal ik dat de kat maar niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden op het bedrijf veel last van ratten, daar we veel met poedervormige levensmiddelen te doen hadden. De kat (wij noemden hem Tobias) beet ze allemaal kapot. Geen rat meer te bekennen. En met rattengif moet je erg oppassen. Levensmiddelen, kinderen en gif, zie je het voor je? Je moet wel een flinke kat nemen natuurlijk, niet zon bangerikje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, gif is zeker niet altijd de juiste oplossing, met de antwoorden tot nu toe kom ik al een heel eind. Eerst de bron / ingang zien aan te pakken is tot nu toe het belangrijkste inzicht geweest naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet alle katten pakken een rat :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, ik zij daarom ook "niet zo'n bangerikje" anders vreet de rat de kat op.
Bij winkels zoals de Welkoop verkopen ze een soort brokjes achtige rattengif, daar knagen ze aan en dat overleven ze niet.
Zorg wel dat er geen huisdier of kinderen bij kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan helaas toch maar rattengif. Kun je kopen bij drogist en misschien wel apotheek. Roxasect heet het dacht ik.
Blauwe korreltjes...in een doosje met 2 openingen,links en rechts.
Ik zou er een paar met kaas omwikkelen dan zal hij het sneller pakken. WEL HANDSCHOENEN AANDOEN...!!!
Het is en blijft gif. En goed je handen wassen erna, voor de zekerheid. Niet met je handschoen aan je gezicht komen als je zo'n korrel hebt aangeraakt. Leg er een paar achter in de keukenkastjes of achter de koelkast. Ik weet niet of je ook kinderen hebt..dan OPPASSEN dat die er NIET bij kunnen komen. Sterkte.