Sommige houtsoorten zoals eiken en vooral esdoorn zijn erg hard. Andere zijn erg goed bestand tegen drukbelasting vanwege hun hoge dichtheid, zoals b.v pokhout.
Weer andere houtsoortsen zijn heel erg taai en buigzaam, zoals b.v. populier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soorten hout voor de spanten
Hieronder bespreken wij de meest gebruikte houtsoorten voor spanten:

Oregon (Douglas):

Duurste, maar sterkste houtsoort;
In grote lengtes verkrijgbaar;
!! Het is aan te raden om Oregon te behandelen met houtbeschermingsproduct.
Roodnoorse den.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hout van de venijnboom (Taxus) en van de Olijf, zijn zeer sterk, beide boomsoorten kunnen wel 3000 jaar oud worden en groeien zeer langzaam.
Er zijn echter duizenden soorten bomen en of het van alle soorten bekend is hoe sterk het hout hiervan is, is me niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met 'sterkste' bedoelt, welke houtsoort zich het moeilijkst laat buigen, indeuken, samenpersen en breken, dan komen uit op eikenhout. Zie de onderstaande tabel:
AWM
14 jaar geleden
Larix hout is sterkst in onderhoud

dat heeft dit hout niet nodig en
wordt veel gebruikt in houten woningen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lichtste sterkste hout is Balsa hout Het sterkste hout voor constructie is Eiken