Wat voor hor-mechanisme is er/kan je maken voor een raam die naar binnen open gaat?

Dus een hor die de vliegen buiten laat. (of binnen als ze daar al reeds gekomen zijn).

Zie onderstaande tekening. Voor het bovenste raam, kan je eenvoudig een hor-kantel-raampje maken.
Het gaat om het raam eronder. Een kleine rol-hor kan je niet gebruiken, omdat de ramen aan de gallerij-kant met een inbraakveilige grendel zitten. Daarvoor zitten er aan de niet-schanier-kant haakse opstekers waar het 'slot' in valt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, duidelijk tekeningetje. Zelf gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, google

Antwoorden (5)

Ik heb eens horgaas aangebracht aan de buitenkant van het raam. Nadeel is dat het even werk is om het spul los te halen als je geen hor meer wilt hebben, of weer aan te brengen als het insectenseizoen weer aanbreekt.

Het systeem bestaat uit soepel insectengaas dat je zelf op maat knipt. Aan de buitenkant van je raam plak je klittenband. Dat wordt meegeleverd, en het werkt net als een tochtstrip: op de juiste lengte knippen, afdekreepje lostrekken zodat de plakkende laag tevoorschijn komt, en dan met de plakkende laag op het kozijn plakken - net als met tochtband.

Dat doe je rondom.

Je hebt nu een rechthoek van klittenband rondom je raam zitten. Het insectengaas is zo gemaakt dat het prima kleeft op dat klittenband. Je drukt dus vanaf de buitenkant het insectengaas heel simpel tegen je klittenband aan.

Even snel verwijderen of aanbrengen is er niet bij. Je bent echt wel een goede vijf minuten bezig met aanbrengen, en ook het weghalen (van het klittenband aftrekken) kost even tijd omdat je niet wilt dat het spul gaat scheuren.

Als je met dit nadeel kunt leven, is het een prima oplossing. Ik ken mensen die dit spul al vijf jaar continu, zomer en winter, aan de buitenkant van de slaapkamerramen hebben zitten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo had ik het vorig jaar gedaan. Er is 1 groter nadeel aan... namelijk dat door die klitterband op het kozijn, het kozijn bijzonder moeilijk schoon te maken is. Bovendien zoek ik toch naar een methode voor binnen montage.
bij een bouwmarkt kun je hordes zelf maken in alle maten die heb ik ook gemaakt , maar dan moet je er een maken die in het kozijn past en aan de buiten kant plaatsen en binnen dan met andere haken dan voorgeschreven vastzetten ivm met dikte van het kozijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet zelf wilt doen kun je gewoon inzetraamhorren bestellen.

http://www.horren.info/raamhorren/inzetraamhor.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamstra maakt rolhorren die weerbestendig zijn en aan de buitenkant geplaatst kunnen worden. Je plaatst deze zodanig hoog op het kozijn dat de greep (eigenlijk de achterzijde van de greep, deze is hol) net onder het kozijn uitkomt. De geleiders worden dusdanig op lengte gemaakt dat hij in gesloten toestand net over de onderdorpel valt, maar hoog genoeg om hem nog van binnen uit te kunnen bedienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier bestaat maar één oplossing voor nl een inzetraamhor.
Zie link in bron.
Eens geplaatst kan u het raam nog sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat zei ik al ;)