Bij het tegelen van wc, moet ik dan beginnen met vloertegels en dan de wandtegels of juist andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Begin altijd met de wand om te voorkomen dat je met lijm en voeg knoeit op de vloertegels.

Werk met de wand altijd vanuit het midden van de muur.
Dit kan met een latje of als je goeie pasta lijm gebruikt kan het ook met een lijn op de muur. Goeie tegel lijm is hier wel van belang met goedkope lijm gaan de tegels gauw zakken ook gebeurd dit als je teveel lijm gebruikt.

Begin vanuit het midden zowel horizontaal als verticaal muren en vloeren zijn nooit helemaal haaks zo heb je de snijranden aan de muur en vloer kant.

Begin daarna met de vloer. Ik vind het altijd het mooist om een hele tegel voor bij de deur te hebben en de snijranden aan de achter en zijkant maar dit is maar net wat je zelf mooi vind.
Hou er wel rekening mee dat je een paar millimeter tussen de vloer en wand tegel houd voor een kitrandje.

Nadat je de vloer hebt gevoegd kan je de randen kitten zowel de horizontale als de verticale waar de vloertegel aan de wand zit.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eerst de wandtegels en dan de vloertegels... Dan is het ook niet zo erg als je nog wat op de vloer knoeit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wel goed inschaten hoe hoog bovern de onbetegelde vloer je moet beginnen met de wandtegels. Daarom zou ik met de vloer beginnen en die daarna afdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zal het waarschijnlijk ook wel kunnen. Mijn badkamer is pas vernieuwd en de tegelzetter begon eerst met de wandtegels.
Beginnen met de wandtegels.
Anders komt er teveel troep in de voegen van de vloertegels en de vloer zal nooit perfect waterpas liggen, dus je kan sowieso bijna nooit zomaar vanaf de vloer omhoog tegelen.

Zet eerst een latje op de muur, iets minder dan één tegel van de vloer. (tip 1 in de link)
Tegel de wanden.

Dan blijft er dus een niet betegelde rand onderaan over.
Nu kan je eerst de vloer doen, maar je kan ook die rand dicht tegelen.

Meestal wordt eerst de muur afgemaakt.
Maar dat is ook afhankelijk van de tegels.

Heb je een lastige vloertegel dan kan je die beter eerst leggen.

Toegevoegd na 11 minuten:
ps. tegel je eerst de muur helemaal en is de vloer een beetje waterpas, dan kan het ook prima zonder dat latje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af, als je hoekstukken gebruikt zal je die eerst moeten leggen en daarop dan de muurtegels op zetten.
Als de hoekstukken afgesteld zij maakt het niet meer uit of je eerst de vloer en dan de muur of andersom doet.
Persoonlijk vind ik eerst de vloertegels plaatsen de mooiste volgorde omdat je dan de tegels op de snijlijn legt en die zodoende dus wegtegelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je speciale plintstukken hebt, zet die dan eerst, dat wordt de onderkant van de wandtegels
De wandtegels begin je met hele tegels op de plek, hoek, waar je het meest kijkt. En bovenaan. Onderaan bij de plint komen de pas gemaakte tegels, als een hele tegel niet past.

Ook bij de vloer doe je de hele tegels op de plek die het meest in het zicht ligt.
Als je alles plakt, doe je natuurlijk de vloer het laatst. En inderdaad wellicht nadat de voegen in de muur zijn ingewassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben ik de enige die eerst de vloer zou leggen.
Voor mij is de zichtbare kitrand aan de onderkant het meest belangrijk. Als ik eerst de wandtegels doe, zal ik een zichtbare kitrand krijgen in de vloer. Andersom zal de kitrand in de muur verdwijnen.