Hoe motiveer ik een niet creatief kind tot creativiteit?

Ik ben vrijwilliger voor een maatjes project en mij maatje is een jongen van 10 met een relatief hoog niveau. De bedoeling van dit project is dat ik culturele en creatieve activiteiten met mijn kind doe. Alleen mijn kind is heel lastig aan te sporen hiervoor. (het enige wat hij leuk vind is gamen)

hoe motiveer ik mijn kind voor creativiteit en heeft iemand suggesties voor activiteiten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als hij fan is van Minecraft, bouw dan eens zn character na van kartonnen dozen die hij als pak aan kan.

Antwoorden (3)

Creativiteit dwing je niet af. Dat is aanleg. De belangstelling voor creativiteit ook niet. Gamen is ook wel creatief, maar ik kan me voorstellen dat je ook wel eens iets anders wilt zien dan louter een schermpje. Dat kun je uit opvoedkundige overwegingen begrenzen. Wellicht wordt het kind dan creatief genoeg om wat anders te zoeken. Probeer het niet te sturen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Creativiteit dwing je zeker niet af maar ik mag van mijn stage plek niet met mijn kind gamen, dus ik probeer nu te ontdekken waar mogelijk zijn interesse ligt en hoe ik dit kan omzetten tot iets wat alsnog richting zijn creatieve kant gaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik vind dat Hanneke aardige suggesties doet. Ligt ook een beetje aan je eigen creativiteit. Eerst voor jezelf duidelijk maken wat je onder creativiteit verstaat.
Wat vind dit kind wél leuk? Creativiteit kan zich bijv. ook uiten in taal, vind het kind het leuk om verhaaltjes te schrijven, gedichtjes? Zich te verkleden als een personage uit zijn spel? Foto's maken als personage / idool van een videoclip, uit een game? Het is boeiend en leuk om samen te zoeken naar iets wat je allebei leuk vind om te doen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kind houd dus van gamen en voetballen en verder heeft een tijdje video's gemaakt voor youtube. Mijn eigen kunst discipline is muziek, nou ben ik vrij flexibel. Maar het kind heeft zelf geen idee van wat het zou willen ontdekken en we zijn al 2 maanden opzoek naar de volgende activiteit (op dit moment bouwen we een voetbaltafel) zodra iets de creatieve kant op gaat heeft het kind liever dat ik het opknap, hij lijkt overtuigd te zijn het "niet te kunnen" en toont dus veel weerstand tot het proberen. Het kind is sociaal-emotioneel wel heel ontwikkeld (het niveau ligt boven zijn leeftijd, hij is echt een pre-puber en bezig met wat stoer en stuf is)
Even de leerkracht in mij:
Elk kind wordt creatief geboren:
Ze betreden de wereld, zijn continu bezig om alles op hun pad op te lossen.
Om creatief te kunnen zijn (oplossingsgericht) moet je flexibel zijn.
Creativiteit en flexibiliteit worden veel afgeleerd; je moet het zo doen. Klaar.

Veel volwassenen verwarren creativiteit (oplossingsgericht) met fröbelen.
Zelfs fröbelen kan totaal niet creatief zijn!

Ga ik knutselen met kinderen, ben ik niet per definitie creatief bezig.
Geef ik bijvoorbeeld een stapsgewijze opdracht: je doet eerst dit en dan dat, krijg je 30 dezelfde creaties. Deze groep is niet creatief geweest.
Geef ik een opdracht met materialen en laat ik een paar technieken zien, en mag de groep vervolgens aan de slag, krijg ik 30 verschillende creaties.
Deze groep is wel creatief geweest.

In het laatste voorbeeld staat één heel belangrijk woord: technieken.
Geef ik alleen materiaal, zeg ik doe maar, stimuleer ik de creatieve geest niet.

Terug naar jouw kind, dat ook nog slim is.
Juist slimme kinderen zijn creatief.
Zij ontwikkelen hun eigen oplossingen.
Hun hoef je vaak niet te zeggen; je moet het zo doen om tot een oplossing te komen.
Moeilijke vraagstukken lossen ze zelf op.

Juist deze groep wil en kan hun creativiteit vaak kwijt in de science: techniek, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, fotografie.....

Praat eens over zijn interesses.
Oké, gamen is al één. Maar er is vast meer: vliegtuigen, ruimte, insecten, planten....

Ga hiermee aan de slag.
Op internet vind je al veel gratis materiaal.
Verder zijn er ook kant en klare dozen te koop met science (thema).
Denk ook eens aan de doos MindFuck van Victor Mids.

En, een eigen game ontwikkelen.....
Is het echt een slimmerd, dit kind kan veel.

Dus, jij mag nu jouw creativiteit aanspreken hoe je met dit kind creatief aan de slag kunt. Wellicht op een ander level.

Succes