Een schaakspel met deze pion. Uit welk verhaal komt deze pion?

Het schaakspel bestaat ui allemaal vreemde personen.
Ik wil graag weten uit welke personen ze weergeven.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Er zijn 1000den van dit soort schaakborden met licht of zwaar afwijkende sets, losjes gebaseerd op verhalen/thema's/mythologie/geschiedenis. Meer dan dat er zijn die een directe verbinding hebben met een verhaal gok ik. Als jij als bedrijf een schaakbord wil verkopen, en iets anders wil doen dan de gekende schaakstukken, dan is het waarschijnlijk vrij duur om een licentie te nemen op zeg Star Wars of Lord of the Rings. Maar als je zelf wat generieke science-fiction- of fantasypoppetjes verzint die geen inbreuk maken op rechten kan je iets vergelijkbaars op de markt zetten. Heeft natuurlijk wel als nadeel dat je dan niet de naam van zo'n franchise achter je hebt, maar als het toch leuk verkoopt heb je minder kosten.
Minotaurs, middeleeuwse koningen en dwergen zijn vaak zo generiek en al zoveel gebruikt dat daar haast geen rechten op te claimen zijn. Behalve als natuurlijk 1-op-1 kopieën gaat maken van bestaande karaktersets.

Antwoorden (1)

Als je het hebt over de minotaur-pionnen dan komen deze oorspronkelijk uit de Griekse Mythologie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minotaur
De Minotauros (Oudgrieks: Μινώταυρος - Minosstier) of Minotaurus (Latijn) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is een schepsel met de kop en de staart van een stier maar het lichaam van een man.

ECHTER dat is niet wat dit probeert uit te beelden. De setting van al deze stukken is Middeleeuwse "Fantasy" vergelijkbaar met verhaallijnen en karakters die te vinden zijn in.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons_(rollenspel) DnD
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(films) LotR
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koning_Arthur
Of welke te vinden zijn in een van de vele fantasie-boeken/films/games/tabletopspellen ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabletopspel ) die weer hierop gebaseerd zijn.

Veel van deze fantasie-settings lenen hevig uit bestaande mythologie en folklore. Ik zou dus zeggen dat dit geen specifieke uitbeelding is van een bestaand verhaal, maar eerder een generieke.

"Het schaakspel bestaat ui allemaal vreemde personen."
Voor mij persoonlijk zijn dit juist vrij standaard uitbeeldingen van veelvoorkomende personages/fantasie figuren.

Koning(in)=Middeleeuwse koning a la Koning Arthur
Loper=Tovenaar a la Merlijn of LotR
Paard=Draak zoals je in veel fantasie kan vinden
Toren= fantasietoren
Minotaurpion = Iets wat zo uit DnD kan komen.
Andere pion houdt het midden tussen een halfling of een dwerg of een leprechaun
.... Toch vooral halfling denk ik nu. Zoals deze voorkomen in DnD, en LotR waar ze Hobbits heten (denk aan Frodo en Sam of Bilbo)
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Vergelijkbaar thematisch schaakbord (ook met een generieke setting ipv een specifieke). https://shop.princeaugust.ie/54mm-pewter-fantasy-chess-set-hand-painted/
Ritsuka
3 jaar geleden
+ van mij, ik zie ook geen vreemde personen, maar een 'standaard' setje fantasie figuren.