Hoe ingredienten omrekenen naar bakvorm?

Ik wil metale bakvormen bestellen van Aliexpress en ik gebruik voornamelijk ingredienten van deleukstetaartenshop. Ik wil de beschreven hoeveelheden aanhouden voor het beste resultaat. Echter zijn de beschreven inhouden per bakvorm vanaf 6 inch. Kan iemand voor mij berekenen hoeveel ik nodig heb voor 4 en 5 inch?

Ik heb een foto toegevoegd! Wie kan voor 10x4cm en 12.5x5cm omrekenen? Ik kan echt niet rekenen, mijn dank is groot!

Picture for question
3.1K
LeonardN
3 jaar geleden
Ik ben er aan begonnen maar het probleem zit al in de tabel zelf. Die is verre van consistent in mijn ogen.
Reken even mee.
Pak diameter 15 cm(1,3L) en diameter 30 cm(5,2L).
1,3L x 4 = 5,2L (de liter maten kloppen met de opgegeven maten dus dat is prima MAAR).
Je zou dan zeggen dat 20-25 personen ook door 4 moet delen. Dus 5-6 personen voor 1,3L.
ECHTER zegt de tabel bij 1,3L=6-8 personen (24-32 personen als je het maal 4 doet). Ook het aantal ml water klopt niet zou ik denken. 20ml vs 50ml zou natuurlijk 20 vs 80 moeten zijn (of 12,5 vs 50 ml).
Zelfde met het aantal gram biscuit ook met een factor 2,5 verschil ipv 4. Misschien denk ik verkeerd. Maar iig is geen van de gegeven berekeningen tot nu toe correct imo.
Elke keer lijkt er een factor ~2,5 aangehouden te worden tussen de twee in plaats van een factor 4, die qua oppervlakte en inhoud veel beter zou kloppen imo.
Inekez1
3 jaar geleden
Biscuit, water en ei is denk ik nodig voor de bodem en de rand. De bodem van de 30cm taart heeft 4 keer zoveel nodig als de bodem van de 15cm taart, maar de rand heeft maar 2 keer zoveel nodig. Afhankelijk van dikte van de bodem en dikte van de rand zal wellicht proefondervindelijk gebleken zijn wat de beste verhoudingen zijn. Hoe dat dan precies uitkomt bij de kleiner bakvormen van 10 en 12,5 cm blijft gissen. Belangrijk is om de verhoudingen tussen de ingrediënten goed te houden. Dat je taart dan uiteindelijk iets hoger of lager wordt is niet zo erg.
LeonardN
3 jaar geleden
De opmerking "Maar iig is geen van de gegeven berekeningen tot nu toe correct imo." sloeg op de nu verdwenen antwoorden. Niet zo zeer op die van jou. "De bodem van de 30cm taart heeft 4 keer zoveel nodig als de bodem van de 15cm taart, maar de rand heeft maar 2 keer zoveel nodig."
Kijk daar ga ik al, ik zat te denken aan enkel een bodem.

Antwoorden (1)

De vorm van 10x4 cm heeft een inhoud van ongeveer 0,3 liter.
De vorm van 12,5x5 cm heeft een inhoud van ongeveer 0,6 liter.

Het makkelijkste is om nu alle ingrediënten van de 15cm vorm (1,3 liter) te delen door 4 voor de 10cm vorm en te delen door 2 voor de 12,5 cm vorm.

Het hangt een beetje van de soort taart af of je daarmee goed uitkomt. Door alles te delen op inhoud van de vorm, wordt ook de bodem en de fondantlaag dunner en dat is niet altijd handig. Dat zul je dus zelf moeten uitproberen, maar van fondant is het niet ingewikkeld om een beetje extra te pakken, tot de goede dikte uit te rollen en dan wat je overhoudt weg te snijden.

Voor de vulling kun je wel eenvoudig delen op basis van inhoud, dus voor de kleine vorm van 10 cm heb je nodig:
boter: 31 g
mix: 25 g
water: 25 ml
room: 6 g
melk: 19 g

Voor de vorm van 12,5 cm dus de helft van de hoeveelheden voor de 15 cm vorm, en dat is het dubbele van bovenstaande hoeveelheden voor de 10 cm vorm.

Baktijd zul je ook zelf in de gaten moeten houden, maar dat is altijd zo met bakken omdat elke oven net iets anders werkt.
---edit: melk: 19 g moet natuurlijk zijn melk: 19 ml
Toegevoegd op 11 juli 2020 11:21: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Dit was mijn eerst rekenopzet ook.
Maar de tabel zelf denkt daar zover ik reken heel anders over.
Het verschil tussen 15 cm en 30 cm is in volume ook een factor 4, maar daar wordt verder niet mee gerekend.