Wat is dit voor soort brandertje?

Het lijkt op een brandertje…..
Het doosje is 4 x 8 cm. en het deksel sluit het hoger gedeelte af….

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het was gereedschap van een kapper. Dit begin twintigste eeuw in Japan gemaakte brandertje werd namelijk gebruikt om de krultang te verwarmen.
. . .
Het is dus een spiritusbrander voor een krultang. Zie ook https://www.kappersmuseum.nl/krultangen
Toegevoegd op 27 juni 2020 12:42: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank u wel: krultangverwarmer lijkt me het juiste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dit is een oud campingbrandertje. Het werd gevuld met een brandbare gelei dat veel methylalcohol bevatte (zwaar vergiftig). Zo kon het geen vloeistof lekken en kon je het gevuld meenemen. Is later vervangen door de campinggasbrandertjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.
Hoe werd een pannetje daarop geplaatst ??
jc54
3 jaar geleden
@HBuit; je plaatste dit brandertje tussen twee stenen, en je pannetje er op.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In de jaren 60 werden ze zelfs nog in het leger gebruikt. Je had je "tinnetje" (rechthoekig pannetje met metalen handvat en zonder deksel) en je brandertje "en zoek het verder zelf uit soldaat!".
Amadea
3 jaar geleden
Die zullen toch minstens drie keer zo groot zijn geweest, hier krijg je echt geen pan water mee aan de kook...
Griffin
3 jaar geleden
Lijkt mij een ontzettend onhandig camping brandertje... Ik geloof meer in wat Amadea als antwoord geeft.
SimonV
3 jaar geleden
Elder herkent deze brander dus van vroeger, geschikt om je tinnetje (en geen pan water) te verwarmen. Ik kan helaas nog geen afbeelding vinden die zijn antwoord onderbouwt. Campingbrander lijkt me in dit geval niet de goede omschrijving.
Amadea
3 jaar geleden
Als een tinnetje - zoals hierboven staat - een pan is, waarom zou je dan in die pan geen water koken? Voor zover ik weet wordt er in een pan eten gekookt.
SimonV
3 jaar geleden
Hierboven staat panNETJE.
Wat oude alcoholbranders (nog niet de bedoelde voor militaire doeleinden die je ook af kon sluiten):
https://theprovidentprepper.org/alcohol-stoves/