Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is composiet hout?

Hoi!

Voor een project ben ik op zoek naar geschikt hout. Bij de bouwmarkt kwam ik dit tegen: https://www.gamma.nl/assortiment/multiplex-timmerplaat-3-mm-122x61-cm/p/B818520?channable=e47560.ODE4NTIw&gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIqvTx8oSH6gIVE44YCh34uwh_EAQYAiABEgJlh_D_BwE
Nu wordt er in de specificaties aangeven dat het materiaal composiet is.. Maar dat is toch een steensoort? Wie kan mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een composiet is een materiaal dat is opgebouwd uit verschillende componenten. Vaak worden hiermee vezelversterkte kunststoffen bedoeld. Bekende vezels die in composieten verwerkt worden zijn bijvoorbeeld glasvezel, aramide (twaron en kevlar), koolstofvezel. Daarnaast worden ook natuurlijke vezels als vlas of hennep in composieten toegepast.

Ook materialen zoals triplex, multiplex of zelfs gewapend beton kunnen als een composiet beschouwd worden. In jouw geval gaat het om multiplex. Dat is opgebouwd uit een aantal (vier of meer) kruislings op elkaar verlijmde houtfineerlagen.
. . .
Fineerhout is een heel dunne laag echt hout dat geen noesten en nerven heeft en minimale kleurschakeringen. Het is geschikt voor grotere oppervlakten omdat fineer niet gevoelig is voor luchtvochtigheid en daardoor niet snel vervormt of scheurt, wat de levensduur verlengt.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 16 juni 2020 22:54: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus
Vooral de eerste uitleg over "composiet" is duidelijk en algemeen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding