Hoeveel m3 heb ik nodig voor mijn zwembad?

Ik wil solar matten aansluiten maar die liggen niet naast het zwembad maar die wil ik ongeveer 8 meter verplaatsen zodat daar meer zon is maar hoe krachtig moet de pomp dan zijn? Hoeveel liter per uur?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Als de pomp te krachtig is, pompt die het water te snel door de mat waardoor het water geen tijd krijgt om op te warmen.
Is de pomp te klein dan benut je niet alle zonneenergie omdat het water bevoorbeeld al halverwege de mat al tot zijn maximale temoeratuur is opgewarmd. De laatse helft van de mat doet dan niet meer mee.
Het is moeilijk te zeggen hoe groot de pomp moet zijn.

Het systeem doet me aan de centrale verwarming van een huis denken.
Dit moet lukken met een centraleverwarmingspomp zoals in die woonhuizen worden gebruikt.
Zou de capaciteit te klein zijn dan kun je twee identieke pompen in serie zetten.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe bedoelt u? Kan je meer dan 2 pompen er op aansluiten? En zegt u dan dat ik 2 zandfilterpomp moet hebben? Of 2 van die kleine?
Edraket
3 jaar geleden
Nee, geen zandfilterpomp maar een CV pomp.
Dit soort pompen: https://www.google.nl/search?q=cv+pomp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjG9ZWB4trpAhXNTxUIHfZZAKMQ_AUoAnoECAsQBA&biw=1536&bih=722#imgrc=EUvz8I3biLLm0M Sommigen hebben een driestanden schakelaar waarmee de capaciteit van de pomp is te varieren