Waarom is het middelste vakje op een Bingo-kaart altijd leeg?

Op een Bingo-kaart is vaak het middelste vakje leeg. Waarom is dat? Ik kan overal vinden dat het zo is, maar nergens staat vermeld waarom.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8K
LeonardN
3 jaar geleden
Wellicht heeft dat wat te maken met de manier waarop het in de VS soms gespeeld wordt, waar niet alleen ALLE 24 vakjes vol gespeeld wordt, maar ook soms gespeeld wordt op 5 op een lijn.
Wel nu, het middelste vakje maakt maar liefst 4 van die lijnen mogelijk. Iemand die dus al snel zijn middelste vakje vult heeft dus een "voordeel" boven de rest. https://books.google.nl/books?id=-9eNVovFFMoC&pg=PA18&lpg=PA18&dq=why+are+there+24+numbers+on+a+bingo+card+not+25&source=bl&ots=a2lZMZ5cEG&sig=ACfU3U2eW-0SrDoV5RN05stF7x88fxTktQ&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjaq6a0nsfpAhXSyKQKHa00Am8Q6AEwAHoECAwQAQ#v=onepage&q=why%20are%20there%2024%20numbers%20on%20a%20bingo%20card%20not%2025&f=false https://www.quora.com/Why-is-there-a-free-spot-on-bingo-cards Heel sterk vind ik de uitleg niet, aangezien je gewoon diagonalen uit zou kunnen sluiten.
Daarnaast lijkt het meer een idee van iemand dan een werkelijke uitleg van de bedenker/fabrikant.

Antwoorden (3)

Bingo wordt gespeeld met de cijfers 1-75, waarbij een formulier bestaat uit 24 cijfers. Omdat de meeste formulier 5 bij 5 hokje hebben is het middelste een leeg hok.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Dat is eerder een gevolg van het lege vakje in het midden dan een oorzaak. Men zou ook kunnen spelen met de getallen 1-75 op 25 vakjes, of met 1-76 op 25 vakjes...
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 dat zijn de spel regels dus zo wordt het gespeeld maar ja dank voor je min en ga zo door.
Inekez1
3 jaar geleden
de - is niet van mij!
Het is gewoon een keuze van de bedenker van het spel. Het middelste vakje kan nu naar keuze op verschillende manieren gebruikt worden. Soms telt het middelste vakje vanaf het begin als 'aangekruist' waarbij je dus nog maar 4 getallen nodig hebt om een rij, kolom of diagonaal vol te maken. Je kunt ook afspreken dat het middelste vakje juist niet meedoet en de middelste rij en kolom en de diagonalen dus niet mogelijk zijn.

Op deze manier krijg je meer variatie in het spel en meer variatie in de winkansen tussen de bingokaarten. Met 25 hokjes vol getallen heeft iedereen in elke rij en elke kolom evenveel kansen, waardoor het vaker zal voorkomen dat er meerdere mensen precies tegelijk BINGO hebben. De aparte status van het middelste vakje maakt - afhankelijk van wat je afspreekt - de middelste rij en kolom tot getallenreeksen die juist eerder of juist later tot BINGO leiden.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Fout antwoord de spel regel zijn 24 getallen.
https://www.bingowinkel.nl/bingo-spelregels/
Inekez1
3 jaar geleden
De spelregels zijn zoals je die afspreekt. Uit jouw link:
"Voordat er voor de ‘volle kaart’ wordt gespeeld, zijn er diverse patronen mogelijk als tussen ronde. Zoals de horizontale of verticale lijn. Ook kan er gespeeld worden tot dat men een O, X, L, een vierkantje of een andere van tevoren afgesproken vorm bereikt heeft."
ronron1212
3 jaar geleden
Dat zijn eigen gemaakte aanpassing ook mogelijk daar is de kaart echter niet voor gemaakt @Inekez1
Het middelste blanco vlakje wordt als "joker" gezien, als je bingo speelt waarbij je een patroon moet volmaken, een kruis bijvoorbeeld, dit middelste vakje geldt dan als gratis vakje om in te vullen om je kruis patroon compleet te maken.

Stukje tekst van bingoking over het blanco vlakje:
"In order to win the game in the conventional version of bingo, a player must dab five spaces in a vertical column, a horizontal row or along one of the two diagonals of the bingo card. The “free space” in the center of each bingo card is considered “wild” and can be used with other dabbed spaces to create other winning patterns"