Hoelang blijft een rode emaille pan met 1 gat erin goed?

Ik vond een rode emaille pan met een gat erin geboord (emaille is dus aan de onderkant beschadigt). Nu zit hier een bloempot in, hoelang blijft zn pan goed voordat hij niet meer te gebruiken is door de roest als bloempot)?

1.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Lang want de roest van emaille is goed te verwijderen. Daar staan vele tips over op internet.
crispy
3 jaar geleden
Als dat gat in de pan is geboord heb je toch niets meer aan die pan? Je houdt niet zo veel soep over, en ook aardappelen koken wordt een uitdaging.
Pieterke
3 jaar geleden
@crispy. Volgens mij bedoelt hij dat hij de pan als bloempot wil blijven gebruiken.

Antwoorden (1)

Geëmailleerde pannen zijn van ijzer en als het emaille beschadigd is gaat het juist daar roesten. Als je je pan als ompot/onderzetter gebruikt is het belangrijk, dat er geen laagje water onder tegen de bodem blijft plakken. Lijm op drie plaatsen onder de bodem drie dunne blokjes rubber of plastic, zodat eventueel lekwater weg kan lopen en niet aan de pan blijft hangen. De pan kan dan nog jaren lang mee, want de ouderwetse emaillen pannen zijn erg degelijk.