Waarom groeit er niks uit mijn ijsbergsla, bieslook en wortelzaadjes in mijn moestuin?

Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden wortelzaadjes gezaaid dmv een zaailint, maar er kwam niks uit. Ik heb toen een vogelnet opgehangen. nu ongeveer 3 weken geleden weer opnieuw het zaailint bedekt met wat zand volgens de aanwijzingen. Maar opnieuw geen plantjes. Ook bij de ijsbergsla zaadjes heb ik 1,5 maand geleden gezaaid, toen na het ophangen van het vogelnet weer opnieuw gezaaid maar zonder resultaat. Bij de bieslook eenmalig gezaaid maar ook geen resultaat. De bieslook en ijsbergsla heb ik bemest.

Antwoorden (2)

Probeer eens eerst binnen te zaaien en de kleine plantjes zodra het dag en nacht niet meer koud is met pot en al buiten te zetten.
Zodra het wat warmer is kan je buiten zaaien op een zonnige plek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zelf heb ik iets tegen zaailinten, kant en klare zaaipotjes e.d. Het is allemaal goed bedoeld, maar wel voorbehandeld. Ik doe het gewoon ouderwets. Moet je toch ook eens proberen.
Zakjes met kleine zaadjes meng ik altijd met een heel klein beetje droog poederzand om het dun uitstrooien makkelijker te maken. Ik gebruik niet te kleine zaai-potten of bakken met goede potgrond. Het "verdunde" zaad strooi ik dun uit en hark het met een gewone bestek-vork een beetje door de bovenste laag van de potgrond. Beetje aandrukken met de bolle kant van een lepel en regelmatig nat sproeien (niet verdrinken dus). Twee tot drie weken binnen houden versnelt de kieming. Hierna in grotere potten, bakken of in de volle grond overzetten. Tot nog toe heb ik altijd resultaat gehad.