Van wat voor materiaal is deze munt gemaakt?

In Parijs heb ik uit een machine voor een euro of 2/3 deze munt gehaald. De maker van de munt is Monnaie de Paris, dat staat op de achterkant. Als ik op deze website kijk kan ik echter alleen maar echt gouden munten vinden, of eentje van metaal/koper nikkel. Aangezien mijn munt maar 3 euro was, lijkt het mij onmogelijk dat er goud inzit, maar omdat de munt wel goud is lijkt het me ook niet van metaal gemaakt. Misschien zit er wel een gouden laagje omheen, maar daar heb ik persoonlijk geen verstand van. Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Cupro-alu-nikkel betekent alleen maar, dat het een legering is van koper (cuprum of cupro - Cu), aluminium Al en nikkel Ni).
Cupro is dus geen alternatieve naam voor een koper-nikkel-legering.
Zie de opmerking in de link:
koper-nikkel, is een legering van koper met 25% nikkel. Deze legering wordt vaak cupronickel genoemd.
http://wiki.muntenenpapiergeld.nl/index.php?title=Koper-nikkel

Het beste antwoord

Het is van cupro-alu-nikkel. Cupro is een legering van koper en nikkel, waarbij er meer koper dan nikkel in zit.

De munt laat 'Le petit prince' zittend op de maan zien. Gemaakt in 2019. In een serie munten en medailles over het werk van Antoine de Saint Exupéry.
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de munt van een klein hoogte laat vallen op een hardstenen vloer of aanrechtblad hoor je meteen of het metaal of kunststof is. Vergelijk het maar met een munt van twee euro die je laat vallen.
Op de foto heeft de munt een kleur van nieuw brons, maar als jij aangeeft dat het toch op goud lijkt (is dus veel geler dan op de foto) dan kan het messing (= geel koper) zijn; een legering van koper en zink.